قلاقیران

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
قلاقیران
نمایی از کوه قلاقیران
Map
مرتفع‌ترین نقطه
ارتفاع۲۱۵۲ متر
برجستگی۱۸۲۶ متر
جغرافیا
موقعیتغرب ایران
رشته‌کوه مادرزاگرس

کوه قلاقیران از کوه‌های استان ایلام در غرب ایران است.[۱][۲] در دامنهٔ این کوه جنگلی درختان کهنسال بلوط وجود دارد.

این کوه در ۳ کیلومتری شهر ایلام قرار دارد و تفرجگاه ششدار نیز در نزدیکی آن است. در اطراف این کوه یک محوطه باستانی مربوط به دوران ساسانی وجود دارد. در زبان کردی ایلامی واژه «قلا» به معنی قلعه است و به‌طور کلی در مناطقی که در اسم آنها این واژه به کار رفته‌است به یک قلعه باستانی در آن محل اشاره دارد. این محوطه باستانی در ۶ کیلومتری شهر ایلام و ۷۰۰ متری بخش شمال پادگان نظامی ششدار قرار دارد و در تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۸۴۳۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.[۳]

به لحاظ مردم‌شناسی نیز این کوه در ایلام از اهمیت فراوانی برخوردار بوده و به نوعی در ادبیات شفاهی نماد شهر ایلام به‌شمار می‌آید.[۴] در بسیاری از نمادها و لوگوهای شهر ایلام مانند آرم شبکه استانی،[۵] سازمان تاکسیرانی و … از این کوه استفاده شده‌است.

چند صحنه از فیلم فیلم دالاهو با بازی بهروز وثوقی در پای این کوه گرفته شده‌‌است.


نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «از "قلاقیران" ایلام تا میدان آزادی تهران/ ایلام نیازمند توجه جدی». خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. ۲۰۰۹-۱۲-۰۶. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۲-۱۸.
  2. «کوه قلاقیران - نمایش محتوای تولیدات ویژه - صدا و سیمای ایلام». ilam.irib.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۸ آوریل ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۲-۱۸.
  3. «دانشنامهٔ تاریخ معماری و شهرسازی ایران‌شهر». وزارت راه و شهرسازی. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۶ اکتبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۶ اکتبر ۲۰۱۹.
  4. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۵ اکتبر ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۱۰ اکتبر ۲۰۱۲.
  5. «صفحه اصلی - صدا و سیمای ایلام». ilam.irib.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۷ فوریه ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۲-۱۸.

پیوند به بیرون[ویرایش]