قتل دانیل زامودیو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دانیل زامودیو
زادهٔ۳ اوت ۱۹۸۷
سانتیاگو، شیلی
درگذشت۲۷ مارس ۲۰۱۲ (۲۴ سال)
سانتیاگو، شیلی

دانیل موریسیو زامودیو ورا (به اسپانیایی: Daniel Mauricio Zamudio Vera) ‏(۳ اوت ۱۹۸۷ — ۲۷ مارس ۲۰۱۲) جوان همجنس‌گرای شیلیایی بود که بخاطر گرایش جنسیش توسط اعضای یک گروه طرفدار نئونازیسم در پارکی در پایتخت شیلی به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت.[۱] اعضای گروه به مدت شش ساعت او را شکنجه داده، بدنش را با سیگار سوزاندند، پای راستش را با سنگ شکسته و بر شکمش با شیشه، صلیب شکسته حک کردند. به‌گونه‌ای که ۲۵ روز بعد بر اثر شدت جراحات جان باخت.[۲]

پیامدها[ویرایش]

مرگ دانیل زامودیو خشم عده زیادی از مردم شیلی را برانگیخت. در ۳۰ مارس ۲۰۱۲ هزاران نفر از شهروندان سانتیاگو در تشییع جنازه او شرکت کردند. پلیس چهار مرد را در ارتباط با این جنایت بازداشت کرد که ۱۹ تا ۲۴ ساله بودند. دادگاه در اکتبر ۲۰۱۳ آنان را گناهکار اعلام کرد و برای یکی از آن‌ها حبس ابد، دو تن دیگر ۱۵ سال زندان و جوان‌ترینشان ۷ سال زندان در نظر گرفت.[۳]

همچنین سباستین پینیه‌را، رئیس‌جمهور دست‌راستی شیلی، از پارلمان این کشور خواست تا به قانون ضد جرایم از سر تنفری که هفت سال منتظر تصویب شدن بود رأی موافق دهد. پارلمان شیلی در ماه مارس سرانجام این قانون را تصویب کرد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

نگارخانه[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. Long, Gideon (28 October 2013). "Daniel Zamudio: The homophobic murder that changed Chile" (به انگلیسی). BBC. Retrieved 10 September 2014.
  2. «چهار نفر در شیلی به خاطر کشتن یک مرد همجنس‌گرا محکوم شدند». بی‌بی‌سی فارسی. ۱۸ اکتبر ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۲۲ ژوئن ۲۰۱۴.
  3. «شیلی: شرکت هزاران نفر در تشییع جنازه یک هم‌جنس‌گرا». رادیو زمانه. ۱۲ فروردین ۱۳۹۱. دریافت‌شده در ۲۲ ژوئن ۲۰۱۴.

منابع[ویرایش]