قتل اوزگه‌جان اصلان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
قتل اوزگه‌جان اصلان
زادهٔ۲۲ اکتبر ۱۹۹۵
درگذشت۱۱ فوریهٔ ۲۰۱۵ (۱۹ سال)

اوزگه‌جان اصلان (ترکی استانبولی: Özgecan Aslan‎؛ ۲۲ اکتبر ۱۹۹۵ – ۱۱ فوریهٔ ۲۰۱۵) یک دانشجوی اهل ترکیه بود که در حالیکه با مینی‌بوس در شهر مرسین قصد سفر داشت مورد سوقصد جنسی قرار گرفت و به قتل رسید. جنازه او در ۱۳ فوریه کشف‌شد، این قتل توسط راننده مینی‌بوس و دو همدست وی صورت گرفته بود.

این قتل موجب بروز تظاهرات و اعتراضات فراوان در ترکیه در روزهای پس از این رخداد شد. معترضان و فعالان حقوق زنان روز دوشنبه پس از قتل را "دوشنبه سیاه" نامیده‌اند و از همه زنان خواسته‌اند که در عزای ازگه‌جان اصلان و در اعتراض به خشونت علیه زنان لباس سیاه به تن کنند[۱]. معترضین پاسخ دولت را ناکافی می‌دانستند و به نسبت به عادی‌سازی چنین رخدادهای هشدار می‌دادند. این رخداد در رسانه‌های اجتماعی توجه فراوانی گرفت و موجب تقاضای برای مبارزه با خشونت علیه زنان شد. از آنان تقاضای نسبت به بیان تجربیات خشونت‌های جنسی نسبت به خودشان اقدام بکنند.

پسامدها[ویرایش]

بسیاری از هنرمندان ترکیه پوشیدن لباس سیاه و به اشتراک‌گذاری آنها در شبکه‌های اجتماعی، خود را در غم و اندوه را از این رخداد نشان دادند[۲]. همچنین عده‌ای در این کشور خواهان بازگشت مجازات اعدام در ترکیه و اعدام فرد متجاوز شدند.

منابع[ویرایش]

  1. «افزایش اعتراض‌ها در ترکیه در پی کشف جسد سوخته 'یک قربانی تجاوز'». بی‌بی‌سی فارسی. ۲۷ بهمن ۱۳۹۳. دریافت‌شده در ۱۷ فوریه ۲۰۱۵.
  2. «هنرمندان ترکیه برای اوزگه جان سیاه پوشیدند». وب سایت رسمی سازمان رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه. ۲۷ بهمن ۱۳۹۳. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۷ فوریه ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۱۷ فوریه ۲۰۱۵.