فونت‌های نوتو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
Noto Fonts
طبقه‌بندیسنس سریف; سریف
تنظیم‌شده توسطگوگل
تاریخ ساخت۲۰۱۲-۲۰۱۴
تاریخ عرضه۲۰۱۳
پروانهSIL Open Font License
وب‌گاهGet Noto
Specimen of Noto Serif

فونت‌های نوتو (به انگلیسی: Noto Fonts) فونت‌هایی از خانواده فونت‌های گوگل هستند که با هدف پشتیبانی از تمام زبان‌های دنیا و در واقع تمام نویسههای یونی‌کد و به کمک متخصصان و گویندگان بومی هر زبان طراحی شده‌اند. کوشش شده‌است که فونت‌های نوتو زیبایی بصری متناسب با رسم‌الخط هر زبانی را فراهم کند. این فونت‌ها تحت مجوز SIL Open Font License می‌باشند.

ریشه‌یابی کلمه نوتو[ویرایش]

زمانی که یک متن توسط رایانه رندر می‌شود، گاهی کاراکترهایی در متن قرار دارند که به‌دلیل نبود فونتی که از آن‌ها پشتیبانی کند، نمی‌توانند نمایش داده شوند. در چنین حالتی، مستطیل‌های کوچکی به‌جای آن کاراکترها نشان داده می‌شود. به‌طور عامیانه به این مستطیل‌ها "توفو (به انگلیسی: tufo)" گفته می‌شود. نوتو برداشته شده از ابتدای جمله no tufo، به معنای "بدون توفو" می‌باشد.

Specimen of Noto Sans

در فارسی[ویرایش]

تا کنون چهار عدد از فونت‌های این خانواده بزرگ فونتی متناسب خط فارسی - عربی هستند و به‌طور کامل و با زیبایی منحصر به فردی رسم‌الخط را نمایش می‌دهند.

  • Noto Kufi Arabic
Noto Kufi Arabic Regular
  • Noto Naskh Arabic
Noto Naskh Arabic Regular
  • Noto Nastaliq Urdu
Noto Nastaliq Urdu
  • Noto Sans Arabic
Noto Sans Arabic Regular

البته فونت «نوتو نسخ عربیک» برای متون فارسی بسیار کارا، قدرتمند و زیباست. به نظر می‌رسد این فونت اصلاح شده فونت «Droid Arabic Naskh» باشد که در سیستم عامل اندروید استفاده می‌شود.[۱]

منابع[ویرایش]

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Noto fonts». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۲۵ مارس ۲۰۱۸.

  1. "فونت‌های نوتوی گوگل، برای همه‌ی زبان‌ها" (به انگلیسی).

پیوند به بیرون[ویرایش]