فهرست انواع دوربین

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
  • اصطلاح دوربین برای دستگاه‌هایی که از اندازه گیری‌ها از دنیای مادی تصویر یا ویدئو ایجاد می‌کنند نیز استفاده می‌شود، مانند:

دوربین مداربسته خود از نظر ظاهری و تکنولوژی به دسته های مختلفی تقسیم بندی می شوند.

انواع دوربین مداربسته بر اساس شکل ظاهری[ویرایش]

  • [[دوربین مداربسته بولت]]: بولت به انگلیسی به معنای گلوله می باشد. این دوربین ها از نظر ظاهری چون حالت استوانه ای دارند به بولت معروف می باشند و بیشتر برای فضای بیرونی کاربرد دارد.
  • دوربین مداربسته دام: دام به انگلیسی به معنای تپه می باشد. این دوربین ها از نظر ظاهری شبیه نیمکره و تپه ای هستند به همین علت به دام معروفند و بیشتر برای فضای داخلی کاربرد دارند.
  • دوربین اسپیددام یا چرخشی: یکی دیگر از انواع دوربین مداربسته دوربین های اسپیددام دوربین هایی هستند که قابلیت چرخشی 360 درجه دارند و می توان نقاطی را تعیین کرد تا دوربین بدون کاربر در فاصله زمانی مشخص بچرخد و نقاط از پیش تعیین شده را ضبط کند.
  • دوربین مداربسته چشم ماهی: این دوربین ها که به fisheye نیز معروف هستند شبیه چشم ماهی بوده و تصاویر را با زاویه 360 درجه ثبت می کنند. سپس تصاویر در دوربین تجزیه و تحلیل شده و به حالت 180 درجه در میاورند تا به راحتی قابل مشاهده باشند. شرط استفاده از دوربین فیش ای حداقل ارتفاع 3 متری زمین تا سقف است.

انواع دوربین مداربسته بر اساس تکنولوژی[ویرایش]

دوربین های مداربسته از نظر تکنولوژی به دو دسته آنالوگ و تحت شبکه تقسیم بندی می شوند. دوربین های تحت شبکه به دلیل هوشمند بودن و قابلیت تجزیه و تحلیل های تصاویر ضبط شده نسبت به دوربین های آنالوگ گرانتر می باشد. در ایران برند های متفاوت دوربین مداربسته مثل برند داهوا، هایک ویژن، تیاندی، یونی بیون، اکسیس، سی پی پلاس، هایلوک، آیمو، سامسونگ و ... اشاره کرد.

منابع[ویرایش]