فریدون حسن‌پور

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از فریدون حسن پور)
فریدون حسن‌پور
نام هنگام تولدفریدون حسن‌پور
زادهٔ۶ مهر ۱۳۴۰
کلاچای، شهرستان رودسر
محل زندگیتهران
ملیت ایران
تحصیلاتفارغ‌التحصیل کارگردانی تئاتر از دانشگاه تهران
محل تحصیلتهران
پیشهکارگردان
فیلم نامه نویس
سال‌های فعالیت۱۳۶۵ - اکنون

فریدون حسن‌پور (زاده ۶ مهر ۱۳۴۰ - کلاچای) کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس ایرانی است.او دانش‌آموخته کارگردانی تئاتر از دانشگاه تهران است، فعالیت‌های حرفه‌ای خود در سینما را از سال ۱۳۶۵ با دستیاری کارگردان در کنار مسعود جعفری جوزانی با فیلم «شیر سنگی» آغاز کرد، دو سال بعد این همکاری در «مسیر تند باد» بار دیگر تکرار شد و تا سال ۱۳۷۲ در ۵ اثر سینمایی دیگر به دستیاری و تجربه اندوزی پرداخت. «پیشانی سفید،۱۳۷۱» عنوان نخستین تجربه نویسندگی حسن‌پور است و این فیلم‌نامه توسط اکبر منصور فلاح کارگردانی شد و به اکران رسید تا سال ۱۳۷۴ خود بر صندلی کارگردانی نشست تا فیلمی با عنوان «تعطیلات تابستانی» را با فیلم‌نامه‌ای مشترک به قلم خودش و حمید جبلی را به تصویر بکشید. حسن‌پور با فیلم سینمایی «وقتی همه خواب بودند،۱۳۸۴» با بازی گلاب آدینه و محمدرضا فروتن به شهرت رسید، او در کارنامه خود ساخت ۹ عنوان سینمایی را به ثبت رسانده است. علاوه بر فعالیت‌های سینمایی خود در مدیوم تلویزیون نیز فعالیت داشته و با ساخت چندین سریال کارگردانی پر مخاطب مبدل شده‌است.[۱][۲][۳][۴][۵][۶][۷]

کارگردان[ویرایش]

سینمایی[۸][ویرایش]

تلویزیونی[۹][ویرایش]

نویسنده[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «فریدون حسن‌پور «مرد» را به جای سریال ۳۰۰ قسمتی می‌سازد - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency». www.mehrnews.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۶-۲۰.
  2. میزان، خبرگزاری (۱۳۹۶/۰۶/۲۵ - ۱۱:۰۰). «ساخت سریال جدید فریدون حسن‎‌پور همچنان در شمال کشور ادامه دارد/روایتی از زندگی یک معلم جوان در سریال مرد+ عکس». fa. دریافت‌شده در 2023-06-20. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  3. «در مورد فریدون حسن پور در ویکی تابناک بیشتر بخوانید». www.tabnak.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۶-۲۰.
  4. «خبرگزاری فارس | تصاویر جدید از سریال فریدون حسن پور/ رحیم نوروزی و مهرداد فلاحتگر جدیدترین بازیگران سریال». www.farsnews.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۶-۲۰.
  5. «فریدون حسن پور». اعتمادآنلاین. ۲۰۲۳-۰۶-۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۶-۲۰.
  6. YJC، خبرگزاری باشگاه خبرنگاران | آخرین اخبار ایران و جهان | (۱۳۹۲/۰۲/۰۷ - ۰۹:۲۹). «"فریدون حسن پور"، "نابرده رنج" را می سازد». fa. دریافت‌شده در 2023-06-20. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  7. جوان‌آنلاين (۱۳۹۳/۱۲/۱۶ - ۱۲:۱۷). «فضاسازی های بکر و فیلمسازی متفاوت در آخرین اثر فریدون حسن پور/ تصاویری از 70 سال رنج یک زن ایرانی». fa. دریافت‌شده در 2023-06-20. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  8. «فریدون حسن پور». خبرگزاری برنا. ۲۰۲۳-۰۶-۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۶-۲۰.
  9. https://jamejamonline.ir (۱۳۸۱/۰۵/۱۹ - ۲۱:۳۶). «گفتگو با رضا میرکریمی ، نویسنده و فریدون حسن پور، کارگردان سریال جوانان به "مزرعه آفتابگردان " می آیند». fa. دریافت‌شده در 2023-06-20. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  10. «گذر از رنج‌ها» با فریدون حسن‌پور ایسنا

پیوند به بیرون[ویرایش]

فریدون حسن پور در اینستاگرام