فریتس لانگ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
فریتس لانگ
فریتس لانگ سال ۱۹۶۹
زادهٔ۵ دسامبر ۱۸۹۰
وین، اتریشی
درگذشت۲ اوت ۱۹۷۶ (۸۵ سال)
بورلی هیلز، ایالت کالیفرنیا،
ایالات متحده
ملیتاتریشی-آمریکایی
پیشهکارگردان، تهیه‌کننده، فیلم‌نامه‌نویس
همسر(ها)لیزا روزنتال
ته‌آ فُن هاربو
لیلی لاته
فریتس لانگ و ته‌آ فُن هاربو در آپارتمانشان در برلین، ۱۹۲۳ یا ۱۹۲۴

فریدریش کریستیان آنتون «فریتس» لانگ (به آلمانی: Friedrich Christian Anton "Fritz" Lang)؛ (زاده ۵ دسامبر ۱۸۹۰ – درگذشته ۲ اوت ۱۹۷۶) کارگردان و تهیه‌کننده و فیلم‌نامه‌نویس سرشناس اتریشی-آلمانی بود. او یکی از معروفترین سینماگران اکسپرسیونیست آلمانی بود. وی پیشنهاد هیتلر و یوزف گوبلس را برای ساخت فیلم برای حزب نازی را رد کرد.

زندگی[ویرایش]

لانگ در وین، به عنوان دومین پسر آنتون لانگ (1860-1940)، معمار و مدیر شرکت ساخت و ساز، و همسرش پائولین "پائولا" لانگ (متخلص به شلزینگر؛ 1864-1920) به دنیا آمد. مادرش یهودی به دنیا آمد و به مذهب کاتولیک گروید. پدرش به عنوان یک «کاتولیک از کار افتاده» توصیف شد. او در 28 دسامبر 1890 در Schottenkirche در وین غسل تعمید داده شد. او یک برادر بزرگتر به نام آدولف (1884-1961) داشت.

والدین لانگ از نژاد موراویایی بودند. در جایی، او خاطرنشان کرد که او "یک کاتولیک به دنیا آمد و بسیار پاکدامن بود." لانگ در نهایت با توصیف خود به عنوان یک آتئیست، معتقد بود که دین برای آموزش اخلاق مهم است.

پس از اتمام مدرسه، لانگ برای مدت کوتاهی در دانشگاه فنی وین تحصیل کرد و در آنجا مهندسی عمران خواند و در نهایت به هنر روی آورد. او در سال 1910 وین را ترک کرد تا دنیا را ببیند و در اروپا و آفریقا و بعداً آسیا و منطقه اقیانوس آرام سفر کرد. در سال 1913 در پاریس به تحصیل در رشته نقاشی پرداخت.

در آغاز جنگ جهانی اول، لانگ به وین بازگشت و برای خدمت سربازی در ارتش اتریش داوطلب شد و در روسیه و رومانی جنگید، جایی که چهار بار مجروح شد و بینایی چشم راست خود را از دست داد. در زمان حیاتش، در حالی که در سال 1916 از جراحات و شوک پوست خود بهبود می‌یافت، چند سناریو و ایده برای فیلم نوشت. او در سال 1918 با درجه ستوانی از ارتش اخراج شد و مدت کوتاهی در صحنه تئاتر وین بازی کرد تا اینکه به عنوان نویسنده در Decla Film، شرکت تولید اریش پومر مستقر در برلین استخدام شد. در سال 1919، او با لیزا روزنتال یهودی ازدواج کرد که در شرایط مرموز بر اثر یک گلوله که گمان می‌رود توسط سلاح کمری از جنگ جهانی اول شلیک شده، جان باخت.

فیلم‌شناسی[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]

منابع[ویرایش]