فریادها و نجواها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
فریادها و نجواها
پوستر فیلم
کارگرداناینگمار برگمان
تهیه‌کنندهاینگمار برگمان
نویسندهاینگمار برگمان
بازیگراناینگرید تولین
لیو اولمان
هاریت آندرشون
کاری سیلوان
ارلاند یوسفسن
گئورگ ارلین
اینیا ژیل
موسیقیفردریک شوپن
یوهان سباستیان باخ
فیلم‌بردارسون نیکویست
تاریخ‌های انتشار
  • ۲۱ دسامبر ۱۹۷۲ (۱۹۷۲-12-۲۱) (ایالات متحده)
  • ۵ مارس ۱۹۷۳ (۱۹۷۳-0۳-۰۵) (سوئد)
مدت زمان
۹۱ دقیقه
کشورسوئد
زبانسوئدی
لاتین
هزینهٔ فیلم۴۵۰٬۰۰۰ دلار
فروش گیشه۲٬۱۳۰٬۷۰۵ کرون (سوئد)
۱٫۵ میلیون دلار (ایالات متحده)

فریادها و نجواها (به سوئدی: Viskningar och rop) فیلمی سوئدی در ژانر درام تاریخی به کارگردانی اینگمار برگمان محصول سال ۱۹۷۲ است. این فیلم در سایت imdb توانسته نمره‌ی ۸/۰ را کسب کند.

داستان فیلم[ویرایش]

«آگنس» (آندرسون) بر اثر ابتلا به سرطان در حال مرگ است. دو خواهرش، «کارین» (تولین) و «ماریا» (اولمان) بر بالینش آمده‌اند و «آنا» (سیلوان)، خدمتکار باوفا از او پرستاری می‌کند. رابطه‌ها بازبینی می‌شوند، خاطره‌ها برمی‌گردند، «آگنس» در نهایت رنج و عذاب می‌میرد، «کارین» و «ماریا» ظاهراً به هم نزدیک می‌شوند اما در نهایت همچنان جدا و بدگمان باقی می‌مانند و خانه را ترک می‌کنند. «آنا» تنها مونس واقعی «آگنس» دفترچه خاطرات او را به یادگار برمی‌دارد.

دربارهٔ فیلم[ویرایش]

برگمان از داستان چهار زن در محیط بسته یک خانه مجلل قدیمی، یکی از نومیدانه‌ترین شاهکارهایش را خلق می‌کند. فیلمی که دل مشغولی‌های او - اضطراب، مرگ و افول رابطه‌های انسانی - را یکجا در برمی‌گیرد. تقابل روحیات متضاد و بیمارگونه خواهران - با بازیگران زنِ فوق‌العاده گروه برگمان - عالی است و تقابلی دیگر میان برخوردهای تلخ و سرد با رنگ‌های قرمزِ تند اتاق‌ها و سفیدِ لباس خواهران، خیره‌کننده (قدرت نمائی کاملی برای نیکویست). صدا و سکوت نیز در این اثر، که دقت سازش‌ناپذیر سازنده‌اش در ترسیم حضیض احساسات و شکست‌آرزوها هراس‌انگیز است، نقش برجسته‌ای ایفا می‌کنند.

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]