فرمان گم‌شده

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
فرمان گم‌شده
کارگردانمارک رابسون
تهیه‌کنندهمارک رابسون
فیلمنامه‌نویسنلسون گیدینگ
بر پایهThe Centurions
رمان ۱۹۶۰
اثر ژان لارتگی
بازیگرانآنتونی کوئین
آلن دلون
جورج سگال
میشله مورگان
موریس رونه
کلودیا کاردیناله
گرگوار آسلان
ژان سروه
ژاک مارین
آلدو سامبرل
بارت کووک
فلیکس دو پومه
ژرژ ریگو
ژان-کلو برک
موریس سارفاتی
رنه هاروارد
موسیقیفرانتس واکسمن
فیلم‌برداررابرت ال. سرتیس (پاناویژن)
تدوین‌گردوروتی اسپنسر
توزیع‌کنندهکلمبیا پیکچرز
تاریخ‌های انتشار
  • مه ۱۹۶۶ (۱۹۶۶-۰۵)
مدت زمان
۱۲۹ دقیقه
کشورایالات متحدهٔ آمریکا
زبانانگلیسی
فروش گیشه$۱٬۱۵۰٬۰۰۰ (est. آمریکا/ کانادا rentals)[۱]
۴٬۲۹۴٬۷۵۶ admissions (فرانسه)[۲]

فرمان گم‌شده (به انگلیسی: Lost Command) فیلمی در ژانر جنگی به کارگردانی مارک رابسون است که در سال ۱۹۶۶ منتشر شد.

فیلمنامه این درامِ جنگی را نلسون گیدینگ نگاشته‌است. رمان «دسته‌های صدنفری» اثر ژان لارتوگای نویسنده فرانسوی الهام‌بخش گیدینگ در نگارش فیلمنامه «فرمان گمشده» بوده‌است. داستان فیلم فرمان گمشده به دوران نبرد ارتش فرانسه در دهه ۱۹۵۰ میلادی در منطقه هندوچین با چریک‌های ویت مین و سپس در الجزایر با جنبش مقاومت این کشور مربوط می‌شود.

داستان فیلم[ویرایش]

آنتونی کوئین در این فیلم نقش سرهنگ دوم پیر راسپگوی را بازی می‌کند. او به عنوان فرمانده در نبردی سخت در دین بین فو بسیاری از نیروهای خود را از دست می‌دهد و با قطع ارتباط از ستاد فرماندهی مرکزی تصمیم می‌گیرد تا خود نیروهای باقیمانده‌اش را از مهلکه نجات دهد و تسلیم ویتنامی‌ها می‌شود.

بعد از بازگشت از هند و چین سرهنگ راسپگوی در فرانسه مورد توبیخ قرار می‌گیرد. آخرین فرصت او برای ادامه خدمت در ارتش موفقیت در نبرد با استقلال طلبان الجزایر است که با شکست فرانسه در ویتنام به حرکت درآمده اند.

پس از پاره ای از دریگری‌ها فرانسوی‌ها متوجه می‌شوند که رهبر چریک‌های الجزایری کسی نیست جز مهدی هم قطار سابق آنان در ارتش فرانسه در نبرد دبین فو! در این میان سروان اسکلاویه (آلن دلون) در رابطه ای عاشقانه با عایشه خواهر مهدی درگیر می‌شود که از او برای انتقال مواد منفجره در الجزیره سوءاستفاده می‌کند…

بیشتر[ویرایش]

ترکیبی از بازیگران سینمای آمریکا و اروپا در این فیلم نقش آفرینی کرده‌اند. آنتونی کوئین و جرج سیگال در نقش ستوان الجزایری بن مهیدی بازیگران آمریکایی فیلم هستند که در کنار بازیگران فرانسوی همچون آلن دلون در نقش سروان اسکلاویه، میشل مورگان در نقش کنتس دوکلرفون، موریس رونه در نقش سروان بوآفورا و کلودیا کاردیناله در نقش عایشه، گرگوار اصلان در نقش دکتر علی بن سعد و ژان سروه در نقش ژنرال میلس در این فیلم جنگی بازی کرده‌اند. صحنه‌های فیلم «فرمان گمشده» در آلمیرا، مادرید و اندلس اسپانیا تصویربرداری شده‌اند. مارک رابسون و جان سولان تهیه‌کننده این فیلم بوده‌اند. فرانس واکسمن آهنگسازی، رابرت سورتیس فیلمبرداری، دوروتی اسپنسر تدوین، جان استول طراحی تولید، هاروی وودز انتخاب بازیگران و تعیین نقش‌ها، تانین آوتره طراحی لباس و ورنون دیکسون طراحی صحنه فیلم سینمایی «فرمان گمشده» را بر عهده داشته‌اند. «فرمان گمشده» فیلمی مستندگونه است و بر اساس ماجراهای واقعی ساخته شده‌است. این فیلم چهار سال بعد از استقلال الجزایر منتشر شد و به دلیل نمایش خشونت سربازان فرانسوی تا ده سال در این کشور اجازه انتشار نداشت. آنتونی کوئین با ارایه یکی از درخشان‌ترین بازی‌های خود فیلم «فرمان گمشده» را به اوج رسانده‌است.[۳]

بازیگران[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "Big Rental Pictures of ۱۹۶۶"، Variety, 4 January 1967 p 8
  2. Box office information for film at Box Office Story
  3. «مبارزان بی‌هدف». شبکه نمایش. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۳ مارس ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۳ مارس ۲۰۲۰.

پیوند به بیرون[ویرایش]