فردوسی (گیاه)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

فردوسی
رده‌بندی علمی
فرمانرو: گیاهان
دسته: گیاهان گلدار
رده: دولپه‌ای‌ها
راسته: باقلاسانان
تیره: باقلائیان
سرده: اریترینا
نام دوبخشی
Erythrina crista-galli
مترادف
  • Corallodendron crista-galli (L.) Kuntze
  • Erythrina crista-galli L. var. hasskarlii Backer
  • Erythrina crista-galli L. var. leucochlora A.Lombardo
  • Erythrina fasciculata Benth.
  • Erythrina laurifolia Jacq.
  • Erythrina pulcherrima Tod.
  • Erythrina speciosa Tod.[۱]
Erythrina crista-galli

فردوسی (نام علمی: Erythrina crista-galli) یا به زبان محلی سیبو درختچه یا درختی کوچک است که به‌طور طبیعی در آمریکای جنوبی و به‌طور معمول ۸–۵ متر رشد می‌کند.[۲]

فردوسی گل ملی کشور آرژانتین و اروگوئه است.[۳][۴][۵]

افسانه گل سیبو[ویرایش]

داستان معجزه آناهی بومی نماد شجاعت و قدرت در برابر رنج است که با این گیاه ملی آرژانتین که در ماه اکتبر شکوفا می‌شود مرتبط است. گل سیبو داستان یک شاهزاده خانم جنگجو را روایت می‌کند.

در سواحل پارانا، زنی بومی، به نام آناهی زندگی می‌کرد. در بعدازظهرهای تابستان، او همه مردم قبیله گوارانی خود را با آهنگ‌های خود با الهام از خدایانشان و عشق به سرزمینی که مالک آن بودند خوشحال می‌کرد … اما فاتحان اروپایی سفیدپوست از راه رسیدند، که قبایل را ویران کردند و سرزمین‌ها، مجسمه خدایان را ربودند. آناهی همراه با دیگر سرخپوستان به اسارت درآمد. او روزهای زیادی را با گریه و شب‌های زیادی را بیدار گذراند تا اینکه یک روز که خواب بر نگهبانش غلبه کرد، موفق به فرار شد، اما با این کار نگهبان از خواب بیدار شد و آناهی برای رسیدن به هدفش خنجری را در سینه نگهبانان فروکرد و به جنگل فرار کرد. فریاد زندانبان در حال مرگ، دیگر اسپانیایی‌ها را بیدار کرد و آناهی را مانند شکار تعقیب کردند. آنها موفق شدند او را بگیرند و برای انتقام از قتل قیم، به عنوان مجازات، او را به درختی بستند و آتش زدند. و هنگامی که شعله‌های آتش شروع به بالا آمدن کرد، آناهی به درخت تبدیل شد. سحرگاه بعد، سربازان خود را در برابر منظره درختی زیبا با برگهای سبز براق و گلهای قرمز مخملی دیدند که با شکوه و عظمت خود به عنوان نماد شجاعت و قدرت در برابر رنج نشان داده شد.[۶]

منابع[ویرایش]

  1. International Legume Database & Information Service (ILDIS) (2005): Erythrina crista-galli. Version 10.01, November 2005. Retrieved 26 January 2008.
  2. "Search for active metabolites of Erythrina crista-galli and its endophyte Phomopsis sp" (PDF) (به انگلیسی). Molecular Medicinal Chemistry. Retrieved 28 March 2012.
  3. "About Argentina". www.argentina.gov.ar. Archived from the original on 16 February 2008. Retrieved 28 March 2012.
  4. "About Argentina" (به انگلیسی). www.argentina.gov.ar. Archived from the original on 16 February 2008. Retrieved 29 March 2012.
  5. "Jardín Botánico". Intendencia de Montevideo. Archived from the original on 2 November 2011. Retrieved 28 March 2012.
  6. "Legend of the ceibo flower". Flores del corazón (به انگلیسی). 2022-03-13. Retrieved 2023-03-10.

پیوند به بیرون[ویرایش]