فردریک تودور

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
فردریک تودور
زادهٔ۴ سپتامبر ۱۷۸۳
بوستون ،ماساچوست ،ایالات متحده.
درگذشت۶ فوریهٔ ۱۸۶۴ (۸۰ سال)
بوستون ،ماساچوست ،ایالات متحده.
آرامگاهKing's Chapel Burying Ground, Boston (originally)[۱]
ملیتآمریکایی
دیگر نام‌هاپادشاه یخ
شناخته‌شده برایتأسیس تجارت یخ
همسر(ها)ایفیمو فِنو

فردریک تودور (۴ سپتامبر ۱۷۸۳ - ۶ فوریه ۱۸۶۴) یک تاجر و بازرگان آمریکایی بود. وی که به «پادشاه یخی» بوستون معروف است، بنیانگذار شرکت یخ تودور و پیشگام تجارت بین‌المللی یخ در اوایل قرن نوزدهم بود. او ثروت خود را با حمل یخ از حوضچه‌های یخی نیوانگلند به بندرهای کارائیب، اروپا و تا هند و هنگ کنگ بدست آورد.[۲]

شغل و خانواده[ویرایش]

تودور پسر سوم ویلیام تودور، وکیل ثروتمند بوستون و دلیا جارویس تودور بود. اگرچه برادر بزرگتر ویلیام تودور (۱۸۳۰–۱۷۷۹) به یکی از چهره‌های برجسته ادبی بوستون تبدیل می‌شود، تودور فرصت تحصیل در هاروارد را نادیده گرفت و از سن ۱۳ سالگی مشغول کارکردن و تجارت شد. پس از سفر به کارائیب، او تصمیم گرفت که می‌تواند از صادرات یخ از حوضچه‌های ماساچوست ثروت کسب کند.

فردریک تودور در سن جوانی

مرگ[ویرایش]

فردریک تودور در شنبه، ۶ فوریه ۱۸۶۴ در بوستون در خانه خود در گوشه شمال غربی خیابان بیکن درگذشت. وی در قبرستان کلیسای کینگ در خیابان ترمونت در مقبره خانوادگی تودور (شماره سیزده) به خاک سپرده شد، اما ممکن است بعداً بقایای بدن او منتقل شود.

منابع[ویرایش]

  1. "Where Lies Frederic Tudor, the Ice King?". iceharvestingusa.com. Archived from the original on 22 February 2011. Retrieved 1 March 2010.
  2. Hutton, Mercedes (2020-01-23). "The icy side to Hong Kong history". BBC. Retrieved 2020-01-23.