فدراسیون فوتبال آسیای مرکزی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
فدراسیون فوتبال آسیای مرکزی
کوته‌نوشتCAFA
بنیان‌گذاری۹ ژانویه ۲۰۱۵؛ ۹ سال پیش (۲۰۱۵-09}})
گونهسازمان ورزشی
ستادتاجیکستان دوشنبه، تاجیکستان
اعضا
۶ عضو
رئیس
تاجیکستان رستم امامعلی
معاون رئیس
افغانستان محمد یوسف کارگر
دبیرکل
تاجیکستان اولوغبک کریموف
سازمان مادر
کنفدراسیون فوتبال آسیا
وبگاه

فدراسیون فوتبال آسیای مرکزی یا کافا (مخفف: CAFA) اتحادیه‌ای از فدراسیون‌های فوتبال ۶ کشور ایران، قرقیزستان، افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان و ازبکستان در منطقهٔ آسیای میانه است که در سال ۲۰۱۴ تشکیل شده‌است. البته پیش از تشکیل این فدراسیون، پیش‌بینی بر عضویت فدراسیون کشورهای پاکستان[نیازمند منبع] و مغولستان[نیازمند منبع] نیز بوده‌است. لازم است ذکر شود که فدراسیون کشور قزاقستان با وجود قرار گرفتن در منطقهٔ آسیای میانه، به دلیل عضویت در یوفا امکان قرارگیری در فدراسیون فوتبال آسیای مرکزی را ندارد. این فدراسیون به رهبری فدراسیون فوتبال ایران، عضو پیشین فدراسیون فوتبال غرب آسیا و فدراسیون فوتبال افغانستان، عضو پیشین فدراسیون فوتبال جنوب آسیا ایجاد شده‌است.[۱] این نهاد برگزارکنندهٔ مسابقات قهرمانی فوتبال آسیای مرکزی است.

اعضا[ویرایش]

اعضای فدراسیون فوتبال آسیای مرکزی روی نقشه

اعضای این فدراسیون عبارتند از:[۱]

اعضای احتمالی در آینده[نیازمند منبع][ویرایش]

تاریخچه[ویرایش]

فدراسیون‌های شش کشور در ۱۰ مه ۲۰۱۴ با رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا شیخ سلمان در مورد امکان ایجاد یک منطقه جدید فوتبال آسیا گفتگو کردند. این هیئت‌ها با ابتکار ایران و افغانستان توسط رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا دعوت شدند.[۲] در کنگره فوق‌العادهٔ ای‌اف‌سی در تاریخ ۹ ژوئن ۲۰۱۴ در سائو پائولو، طرح منطقه جدید به تصویب رسید.[۳][۴]

جایگاه فدراسیون‌های عضو در فیفا[ویرایش]

رده بندی CAFA کشور رده بندی فیفا(۶ آوریل ۲۰۲۳)
۱  ایران ۲۰
۲  ازبکستان ۷۴
۳  قرقیزستان ۹۶
۴  تاجیکستان ۱۰۹
۵  ترکمنستان ۱۳۷
۶  افغانستان ۱۵۵

جام نوروز[ویرایش]

همزمان با رسمی شدن تورنومنت جام عرب و برگزاری این رقابت در تقویم فیفا، فدراسیون فوتبال آسیای مرکزی تصمیم به برگزاری رقابتی مشابه، با نام جام نوروز به عنوان میراث مشترک منطقه گرفت.

برگزاری جام نوروز به میزبانی تهران[ویرایش]

زمان برگزاری جام نوروز تا ماه آینده از سوی اعضای فدراسیون کافا اعلام می‌شود و کشور ایران اولین میزبان آن است. حسن کامرانی‌فر دبیرکل فدراسیون فوتبال ایران همراه با روشن ایرماتف، پیشکسوت داوری آسیا از ازبکستان به عنوان مسئولان اجرایی اولین مسابقه منصوب شدند. بزرگ‌ترین چالش این مسابقه توافق با حامی مالی و زمان برگزاری مناسب است تا سطح کیفیت رقابت تضمین شود؛ این در حالی است که زمان احتمالی برگزاری این مسابقه با مسابقات فیفا و ای‌اف‌سی تداخل دارد و می‌تواند این مسابقات را با مشکل مواجه کند و موجب شود نه مردم و نه بنگاه‌های مالی میلی به آن نداشته باشند. با این حال باید دید فدراسیون فوتبال ایران چه تصمیمی در این رابطه خواهد گرفت.[نیازمند منبع]

با دلیل وجود عید نوروز در کشورهای همچون جمهوری آذربایجان و ترکیه برای افزایش کیفیت جام نوروز آنها نیز می‌توانند در جام نوروز شرکت کنند.[نیازمند منبع]

مسابقات[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ «افغانستان و ایران حوزهٔ جدیدی در فوتبال آسیا ایجاد کردند». بی‌بی‌سی فارسی. ۲۰ خرداد ۱۳۹۳. دریافت‌شده در ۱۳ تیر ۱۳۹۳.
  2. "آسیای میانه با شیخ سلمان دیدار کردند. برای ایجاد CAFA". aff.org.af. 17 May 2014. Archived from the original on 29 October 2014. Retrieved 29 October 2014.
  3. «شیخ سلمان در نبرد تلخ برای پایان دادن به معاونت فیفا شاهزاده علی پیروز شد». worldfootballinsider. com. ۱۰ ژوئن ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۹ اکتبر ۲۰۱۴.
  4. "رئیس AFC برای از سرگیری FIF یک معاون رئیس‌جمهور". goal.com. 11 ژوئن 2014. Retrieved 29 October 2014.