فایل تورنت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
Torrent files
پسوند(های) نام پرونده
.torrent
نوع رسانهٔ اینترنتی
application/x-bittorrent
استاندارد بین‌المللیBEP-0003

فایل تورنت (به انگلیسی: Torrent file) یک پرونده است که حاوی فراداده‌هایی دربارهٔ فایل‌ها و فولدرهای به اشتراک گذاشته شده در بیت‌تورنت و لیست بیت‌تورنت ترکرها که به یافتن سرور کارا کمک می‌کند، می باشد.

سامانه‌ای که از طریق آن اشتراک‌گذاری انجام می‌شود «بیت‌تورنت» نام دارد که نرم‌افزاری هم برای این کار به همین نام وجود دارد. فایل‌هایی که در این شیوه برای دانلود از آنها استفاده می‌شود «تورنت» نام دارند.
فایل‌های تورنت فایل‌های کوچکی هستند که اطلاعات فایل دیگری را که قرار است شما از پروتکل BitTorrent دانلود کنید، در خود جای داده‌اند. این پروتکل بر خلاف HTTP و HTTPS نیازمند یک کاربر یا Client تورنت برای دانلود فایل است.
فایل تورنت فایلی چند کیلوبایتی است با پسوند «torrent.» که اطلاعات فایلی که به اشتراک گذاشته می‌شود را به همراه دارد. کارگزار بیت‌تورنت این اطلاعات را خوانده و کاربر را از طریق یک یا چند سرور به کاربران دیگری که این فایل را به اشتراک گذاشته‌اند متصل می‌کند. اطلاعات سرورهایی که کابران را به یکدیگر متصل می‌کنند بر روی همین فایل است که البته بعداً در کلاینت قابل تغییر است.
تورنت (Torrent):
به لحاظ لغوی به معنی «سیل» می‌باشد. تورنت به فایل‌هایی گفته می‌شود که اطلاعات فایل درخواستی ما را در خود دارد. وقتی این فایل را توسط یک کلاینت باز می‌کنیم، کلاینت بر اساس اطلاعات آن، محتوای قابل دانلود را نشان داده و ما را به کاربرانی که این فایل را دارند متصل می‌کند. این فایل‌ها دارای پسوند torrent بوده و بسیار کم حجم و درحد چند کیلوبایت هستند.
بیت‌تورنت(Bittorrent):
سایت‌های تورنت در حقیقت پایگاه‌های داده بسیاری از فایل‌های چند کیلوبایتی تورنت هستند که شخص می‌تواند با جستجو در آن فایل مورد نظر خود را پیدا کند و تورنت آن فایل را از آن سایت دریافت کند. ناگفته مشخص است که تعداد فایل‌های تورنت به میلیون‌ها عدد می‌رسد و به همین دلیل نیاز است تا محلی برای ذخیره و جستجو با دسته‌بندی‌های مشخص برای آن‌ها وجود داشته باشد. سایت‌های زیاد و شناخته‌شده‌ای همچون The Pirate Bay و Kickass Torrents وجود دارند که میلیون‌ها فایل تورنت را درون خود جای داده‌اند.
برای دانلود از تورنت نیاز به یک نرم‌افزار دارید که در واقع یک Client از BitTorrentباشد؛ نرم‌افزارهایی از جمله BitTorrent – و uTorrent QbitTorrent – و بسیاری از نرم‌افزارهای دیگر همگی Client های BitTorrent هستند.
پس از آن نیاز است که به دنبال فایل مورد نظر خود در شبکه تورنت بگردید. این کار می‌تواند از طریق موتور جستجو گوگل با افزودن پسوند Torrent به انتهای جستجو صورت پذیرد. برخی نرم‌افزارهای Client از جمله QBitTorrent خود مجهز به موتور جستجو ذاتی هستند که کار شما را بسیار ساده می‌کند.

پس از یافتن فایل مربوطه که پسوند‌ .torrent دارد کافی است روی آن دو بار کلیک کنید تا Client خودکار اجرا شده و پس از بررسی اطلاعات فایل، آن را دانلود کند.

ساختار فایل[ویرایش]

یک فایل تورنت به شکل فایل باینری (پرونده دو دویی) است. و محتوی لیست فایل‌ها و فراداده قطعات است. فایل تورنت همچین می‌تواند شامل لیست ترکرها باشد.

منابع[ویرایش]

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Torrent file». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی.