غار یخ‌مراد

مختصات: ۳۶°۷′۲۳٫۸۲″ شمالی ۵۱°۱۶′۹٫۵۹″ شرقی / ۳۶٫۱۲۳۲۸۳۳°شمالی ۵۱٫۲۶۹۳۳۰۶°شرقی / 36.1232833; 51.2693306
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد


غاریخ‌مراد آزادبر
Map
نامغاریخ‌مراد آزادبر
کشورایران
استاناستان البرز
شهرستانشهرستان کرج
بخش[[ آسارا ]]
اطلاعات اثر
کاربریغار
دیرینگیدوران پیش از تاریخ ایران باستان
دورهٔ ساخت اثردوران پیش از تاریخ ایران باستان
اطلاعات ثبتی
شمارهٔ ثبت۶۵۷۳
تاریخ ثبت ملی۱۰ دی ۱۳۸۱

غار یخ‌مراد مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان است و در شهرستان کرج، بخش آسارا، ۴ کیلومتری جنوب گچ‌سر واقع شده.[۱][۲] این اثر در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۵۷۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.[۳]

این غار در روستای کهنه ده (کرج) در منطقهٔ گچسر و جاده چالوس واقع شده و از جاذبه‌های طبیعی استان البرز می‌باشد. دریچهٔ ورودی این غار در ارتفاعات کوه‌های منطقه واقع شده و مسیر غار شیب‌دار و رو به پایین می‌باشد که با رسیدن به اعماق کوه، چشمه‌های یخ‌زده در کف زمین و استالاکتیت‌های اسفنجی غار دیده می‌شود. ارتفاع این غار از سطح دریا در حدود ۲۶۴۰ متر می‌باشد و دهانهٔ غار سه متر پهنا و هشت متر ارتفاع دارد. در ماه‌های اسفند و فروردین، قندیل‌های غار در بهترین وضعیت به سر می‌برند.

این غار مطبق است که در میان غارهای ایران کمتر دیده می‌شود. در بخشی از غار چهار طبقه با اختلاف ارتفاع بیش از ۳۰ متر دیده می‌شوند. برای بازدید کامل از این غار نیاز به وسایل حرفه‌ای غارنوردی می‌باشد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «غار «یخ مراد» یادگاری از میلیون‌های سال قبل برای البرز». خبرگزاری فارس. ۱۴۰۱-۰۱-۰۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۶-۲۶.
  2. «غار یخ مراد، ماندگاری رازآلود یخ و سرما». خبرگزاری باشگاه خبرنگاران. ۱۴۰۱-۰۲-۱۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۶-۲۶.
  3. «دانشنامهٔ تاریخ معماری و شهرسازی ایران‌شهر». وزارت راه و شهرسازی. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۶ اکتبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۱۰ اکتبر ۲۰۱۹.