غار عباس‌آباد (قزوین)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

غار عباس‌آباد[۱] یکی از غارهای موجود در استان قزوین است.[۲] این غار، مجموعه‌ای از دو غارِ شمالی و جنوبی است. هر دو غار زیستگاهِ انسانها بودهاند و وجودِ بقایای سفال‌هایی که در نتیجه حفاریها بدست آمدهاند، گویای سال‌ها زندگیِ انسان در درونِ آن است. انسان‌ها این غارها را به عنوان پناهگاهی امن تلقی می‌کردند و در مواقع خطر به آن رجوع می‌کردند.[۳]

موقعیت[ویرایش]

به فاصله ۵۵ کیلومتری شهر قزوین قرار گرفته‌است. از آبگرم به سوی قزوین و در سمت راست جاده و بعد از حدود ۴ کیلومتر، کوهی منفرد به ارتفاع حدود ۳۰۰ متر از زمینهای اطراف قرار دارد. غارهای عباس‌آباد در این کوه زایش یافتهاند. دهانه‌های غارها مشرف به رودخانه خَرِّه رود (رود گلین) و در ارتفاع ۱۵۵۰ متری سطح دریا قرار دارند. دهانه‌ها حدود ۲۰۰ متر از یکدیگر فاصله دارند. مختصات این غارها عبارتند از: ۳۵/۴۱/۴۳ درجه عرض شمالی و ۴۹/۱۸/۱۰ طول شرقی.[۳]

ساختمان غارها[ویرایش]

غار شمالی[ویرایش]

این غار وسیعتر به عمق حدود ۱۶۰ متر با دالانی به طول ۵۰ متر و پهنای متغیر از ۲ تا یک متر و بلندی حدود ۲ متر آغاز می‌شود. کف این تالار پوشیده از کانی رُس لغزنده است که با شیبی تند به انتهای غار می‌رسد. وسعت این تالار حدود ۸۰۰ متر مربع و از بخش‌هایی گوناگون تشکیل شده‌است.

غار جنوبی[ویرایش]

این غار از وسعتی کمتر برخوردار است. پس از عبور از دالانی تنگ به عمق ۳۰ متر و چند پیچ و خم به تالار اصلی می‌رسیم. طول و عرض این تالار حدود ۱۵×۴۰ متر است. از این تالار چند دهلیز و دالان فرعی جدا می‌شود که طویلترین آن‌ها دالان انتهای تالار است. این دالان رفته رفته تنگ می‌شود و به انتها می‌رسد.

ویژگی[ویرایش]

غار بزرگ یکی از محلهای وسیع زندگی خفاش هااست. تعداد خفاشها به قدری زیاد است که بازدیدکنندگان هنگام ورود به آخرین تالار تصور می‌کنند در انتهای غار آبشاری جریان دارد و صدای آن را می‌شنوند؛ در حالی که صدای آبشارمانند حاصل حرکت و تنفس دسته جمعی خفاشهاست.

پانویس[ویرایش]

  1. به انگلیسی: Abbasabad Cave
  2. «غار عباس‌آباد، قزوین». اثر. سیری در ایران. ۱۹:۲۸:۳۹ ۱۳۹۴/۰۳/۲۷. دریافت‌شده در {{جا:تاریخ}}. تاریخ وارد شده در |بازبینی=،|تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ "اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین» غارهای عباس‌آباد". www.qchto.ir (به انگلیسی). Archived from the original on 2 January 2018. Retrieved 2018-01-02.