عید تبرک انگور

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
عید تبرک انگور
The Blessing of Grapes Festival at St. Sargis Church in Tehran
نام رسمیارمنی: Խաղողօրհնեքի տոն
برپایی توسطارمنستان و جماعت ارمنیان پراکنده
گونهChristian
تاریخ۱۳ اوت

عید تبرک انگور (ارمنی: Խաղողօրհնեքի տոն خاقوق اورهنک) (به انگلیسی: Grape Blessing Day) یکی از اعیاد کلیسای حواری ارمنی می‌باشد. یکشنبه ۱۳ اوت در گاهشماری ارمنی روز تبرک انگور نامید شده‌است. جشن تبرک انگور جشنی است که در کلیسای ارمنی و آشوری مشترک است و در این روز که مصادف است با روز عروج حضرت مریم به آسمان، انگور از سوی کلیسا طی مراسمی متبرک شده و به حاضرین داده می‌شود

واژه‌شناسی[ویرایش]

این جشن موسوم به خاقوق اُرهنِک به ارمنی Խաղող օրհնեք و به انگلیسی khaghogh orhnek می‌باشد khaghogh به ارمنی به معنای انگور و orhnek به معنای تبرک است و روی هم رفته به معنی جشن تبرک انگور می‌باشد. انگور نماد دگرگونی و تغییر در زندگی انسان است. انگور مقدس‌ترین میوه در مسیحیت است و مسیح نیز خود را تاک حقیقی خوانده‌است.

مراسم[ویرایش]

در این جشن، انگور از سوی عالی‌ترین مقام روحانی کلیسای حواری ارمنی طی مراسمی تبرک شده و در بسته‌بندی‌هایی بین حاضران در مراسم توزیع می‌گردد

این جشن در روز عید حضرت مریم برگزار می‌شود و در این روز در کلیساهای حواری ارمنی ضمن خواندن ادعیه و سرودهای مذهبی، انگور از سوی کلیسا تبرک شده و به حاضرین داده می‌شود.

گفته می‌شود که این جشن هم ریشه در آئین‌های قبل از مسیحیت در ارمنستان دارد و در ایام آمانور یا سال نوی قبل از مسیحیت در ارمنستان در عید آناهید (بزرگ‌ترین الههٔ مورد پرستش ارمنیان) مردم، انواع میوه‌ها و گیاهان را به معبد آناهید اهدا می‌کردند و این مراسم پس از مسیحیت ابه صورت تبرک انگور درآمده و از سوی کلیسای ارمنی پذیرفته شد.

نگارخانه[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • http://armenianchurch.weebly.com/the-blessing-of-grapeskhaghogh-orhnek.html. دریافت‌شده در ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۸. پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک)
  • «جشن تبرک انگور در کلیسای مریم مقدس بندرانزلی برگزار شد». دریافت‌شده در ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۸.
  • «Grape Blessing Day - Armenia Discovery». دریافت‌شده در ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۸.

پیوند به بیرون[ویرایش]