عناصر موسیقی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
این نماد نشان‌دهنده گام‌ها، پویایی‌ها، مفصل‌بندی‌ها، سازبندی‌ها، صدا و ریتم (مدت زمان و شروع) متفاوت است.

موسیقی را می‌توان با در نظر گرفتن انواع عناصر یا قسمت‌های آن (جنبه‌ها، مشخصه‌ها، ویژگی‌ها) به صورت جداگانه یا با هم تجزیه و تحلیل کرد. لیستی که معمولاً از عناصر اصلی استفاده می‌شود شامل ارتفاع، زمان، بافت، حجم، مدت و فرم است. عناصر موسیقی ممکن است با عناصر هنری یا طراحی مقایسه شوند.

انتخاب عناصر[ویرایش]

به گفته هوارد گاردنر، [۱] در مورد عناصر اصلی تشکیل دهنده موسیقی اختلاف چندانی وجود ندارد، اگرچه کارشناسان در تعاریف دقیق آنها اختلاف نظر دارند. هارولد اوون لیست خود را بر اساس ویژگی‌های صدا تنظیم می‌کند: صدای، آهنگ، شدت و مدت [۲] در حالی که جان کاستلینی مدت زمان را حذف می‌کند.[۳] بیشتر تعاریف موسیقی شامل ارجاع به صدا [۴][۵][۶][۷] است و درک صدا را می‌توان به شش فرایند شناختی تقسیم کرد. آنها عبارتند از: زیروبمی، دیرند، بلندی صدا، طنین، بافت صوتی و موقعیت مکانی.[۸]

«پارامتر» هر عنصری است که بتوان آن را جدا از سایر عناصر دستکاری (ترکیب) کرد یا در زمینه آموزشی به‌طور جداگانه بر آن تمرکز کرد.[نیازمند منبع] لئونارد بی مایر تمایز پارامترهای درون یک فرهنگ را با محدودیت‌های مختلف آنها با پارامترهای مستقل در موسیقی مانند ملودی، هارمونی، آهنگ، و غیره مقایسه می‌کند.[۹] اولین فردی که اصطلاح پارامتر را در موسیقی به کار برد ممکن است جوزف شیلینگر باشد، اگرچه محبوبیت نسبی آن ممکن است به دلیل ورنر مایار-اپلار باشد.[۱۰] درجه‌بندی تغییر تدریجی در یک پارامتر یا همپوشانی دو بلوک صدا است.

لئونارد بی مایر، ملودی، ریتم، آهنگ، هماهنگی و موارد مشابه را فهرست می‌کند[۱۱] به عنوان عناصر اصلی موسیقی، در حالی که نارمور ملودی، هارمونی، ریتم، پویایی، تسیتورا، آهنگ، سرعت، متر، بافت، «و غیره» را ذکر می‌کند.[۱۲] از نظر مک کلن، دو چیز را باید در نظر گرفت، کیفیت یا وضعیت یک عنصر و تغییر آن در طول زمان.[۱۳] آلن مریام[۱۴] یک مدل تحقیق نظری ارائه داد که فرض می‌کند سه جنبه همیشه در فعالیت‌های موسیقی وجود دارد: مفهوم، رفتار و صدا. ویرجیل تامسون [۱۵] «مواد اولیه» موسیقی را به ترتیب کشف مفروض آنها ذکر می‌کند: ریتم، آهنگ و هماهنگی. از جمله متضاد و تنظیم. در اواخر قرن بیستم، تحصیلات موسیقی شروع به توجه بیشتر به عناصر اجتماعی و فیزیکی موسیقی کرد.[۱۶] به عنوان مثال: اجرا، اجتماعی، جنسیت، رقص و تئاتر موزیکال.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]