عملیات پای چوبین

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
عملیات «پای چوبین»
بخشی از منازعه فلسطین-اسرائیل
هدف عملیاتاستراتژیک
برنامه‌ریز نیروی هوایی اسرائیل
هدفاز بین بردن مقر مرکزی سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) در حمام شط، تونس
اجرا۱ اکتبر ۱۹۸۵ (۱۹۸۵-۱۰-۰۱)
نیروی اجرایی۸ فروند مک‌دانل داگلاس اف-۱۵ ایگل
نتیجهقطعنامه ۵۷۳ شورای امنیت
تلفات و صدماتبین ۴۷ و ۷۱ کشته
تصویری از لحظه حمله به ساختمان ساف در تونس که به وسیله کمک خلبان یکی از جنگنده‌های اسرائیلی گرفته شد.

عملیات پای چوبین (در عبری: מבצע רגל עץ) نام عملیات محرمانه‌ای بود که طی آن جنگنده‌های نیروی هوایی اسرائیل مقر مرکزی سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) در تونس را مورد حمله قرار دادند.

پیش زمینه[ویرایش]

چگونگی اجرای عملیات[ویرایش]

این عملیات بزرگ که در تاریخ ۱ اکتبر ۱۹۸۵ انجام گرفت، طولانی‌ترین مسیر یک عملیات هوایی برای جنگنده‌های اسرائیلی به مسافت ۲۳۰۰ کیلومتر بود. این مسیر که به‌وسیله ۸ جنگنده اف-۱۵ ایگل و ۸ جنگنده اف-۱۶ فایتینگ فالکن انجام گرفت که بارها مجبور به گرفتن بنزین بر روی هوا از تانکرهای یک بوئینگ ۷۰۷ متعلق به ارتش اسرائیل شدند.

سرانجام[ویرایش]

عملیات پای چوبین با موفقیت نسبی همراه بود زیرا با وجود موفقیت نظامی در منهدم کردن مرکز سازمان آزادی‌بخش فلسطین و کشته شدن بیش از ۶۰ عضو سازمان آزادی‌بخش فلسطین [۱]در بمباران نیروی هوایی اسرائیل، یاسر عرفات و دستیاران ارشدش در آن هنگام در ساختمان حضور نداشتند و زنده ماندند.

در این عملیات هیچگونه خسارتی به جنگنده‌ها و خلبانان نیروی هوایی اسرائیل وارد نیامد و هدف عملیات نیز به‌طور کامل منهدم گردید.

واکنش‌های بین‌المللی[ویرایش]

بمباران ساختمان مرکزی سازمان آزادی‌بخش فلسطین در تونس دستمایه محکومیتهای بین‌الملی و انتقادات هم‌پیمانان اسرائیل از جمله ایالات متحده آمریکا شد.

منابع[ویرایش]

  1. رشیدی، حسین. عملیات پای چوبی.