عملگر نردبانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

در جبر خطی و مکانیک کوانتومی، عملگر بالابرنده (به انگلیسی: raising operator) یا عملگر پایین‌آورنده (به انگلیسی: lowering operator) که در مجموع عملگر نردبانی (انگلیسی: Ladder operator) خوانده می‌شوند عملگرهایی هستند که ویژه‌مقدار یک عملگر دیگر را افزایش یا کاهش می‌دهند. گاهی در فیزیک این عملگرها عملگر خلق و عملگر فنا نیز خوانده می‌شوند. از مشهورترین کاربردهای این عملگرها در مکانیک کوانتومی می‌توان به تحلیل نوسانگر هماهنگ کوانتومی و تکانه زاویه‌ای اشاره کرد.

اولین بار دیراک این عملگرها را ابداع و از این روش برای تحلیل تکانه‌ی زاویه‌ای و نشان دادن اینکه عدد کوانتومی تکانه‌ی زاویه‌ای کل باید مضربی از باشد استفاده کرد.[۱]

شرح ریاضی[ویرایش]

دو عملگر X و N را با فرض که در آن c یک اسکالر است در نظر می‌گیریم.اگر یک ویژه‌حالت N با معادله ویژه‌مقداری باشد، در آن صورت عملگر X به گونه‌ای بر روی عمل می‌کند که ویژه‌مقدار را به مقدار c جابه‌جا کند:

به عبارت دیگر، اگر یک ویژه‌حالت N با ویژه‌مقدار n باشد در آن صورت یک ویژه‌حالت N با ویژه‌مقدار n + c است. در اینجا اگر c حقیقی و مثبت باشد X یک عملگر بالابرنده یا عملگر خلق برای N است و اگر c حقیقی و منفی باشد X یک عملگر پایین‌آورنده یا عملگر فنا برای N است.

اگر N یک عملگر هرمیتی باشد، در آن صورت c باید حقیقی باشد و الحاقی هرمیتی (Hermitian adjoint) آن در رابطه‌ی : صدق می‌کند. به‌خصوص، اگر X یک عملگر پایین‌آورنده برای N باشد، X یک عملگر بالابرنده برای N است و بالعکس.

برخی کاربردها[ویرایش]

نوسانگر هماهنگ[ویرایش]

یکی از کاربردهای عملگرهای خلق و فنا، تحلیل نوسانگر هماهنگ است. برای این کار، عملگرهای خلق و فنا به صورت زیر تعریف می‌شوند:

در این صورت، نمایش عملگرهای مکان و تکانه به صورت زیر درمی‌آید:

(عملگر a هرمیتی نیست، زیرا الحاقی آن a با خودش برابر نیست.) در این صورت، با اعمال این عملگرها روی ویژه‌حالت‌های انرژی |n، ویژه‌مقدارهای انرژی به صورت زیر تغییر می‌کنند:

بنابراین a یک کوانتوم انرژی به انرژی حالت اضافه و a به همان میزان انرژی آن را کاهش می‌دهد. به همین دلیل به این عملگرها، عملگر خلق و فنا نیز گفته می‌شود.[۲]

منابع[ویرایش]

  1. «نسخه آرشیو شده» (PDF). بایگانی‌شده از اصلی (PDF) در ۸ دسامبر ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۲۴ مارس ۲۰۱۸.
  2. Shankar، Ramamurti (۲۰۱۲). Principles of Quantum Mechanics. Springer.