علی مندنی‌پور

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

علی مندنی‌پور (متولد ۱۳۳۳ - یاسوج در استان کهگیلویه و بویراحمد)[۱] ، حقوقدان،[۲][۳] جامعه‌شناس، سیاستمدار اصلاح‌طلب، وکیل دادگستری[۴]، رئیس سابق اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران[۵] و رئیس اسبق و فعلی هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری فارس و کهگیلویه و بویراحمد[۶] می‌باشد.

مدارج علمی و تحصیلی[ویرایش]

ریاست اتحادیه سراسری کانونهای وکلای کشور[ویرایش]

مندنی‌پور که سابقه ریاست چند دوره کانون وکلای دادگستری فارس[۸][۹] و نایب رییسی[۱۰] اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران (اسکودا) را در کارنامه داشته‌است، در پی پایان یافتن دوره تصدی بهمن کشاورز؛ از آذر ۱۳۹۰ برای مدت دو سال به عنوان رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران انتخاب شد.

مواضع و واکنش‌ها[ویرایش]

برخی از مواضع و وکانش‌ها به مسایل صنفی وکالت، سیاسی و اجتماعی مندنی‌پور

انتقاد از بازداشت و عدم مصونیت وکلا[ویرایش]

مندنی‌پور با انتقاد و غیرقانونی خواندن پیگرد قانونی و بازداشت وکلای پرونده‌های سیاسی یا منتقدان نظام حاکمیتی در ایران با این استدلال که: وکیل دادگستری از نفس جرم دفاع نمی‌کند از حقوق فردی که متهم است دفاع می‌نماید و این فرد حتی در جایگاه متهم هم باشد، از حقوق انسانی برخوردار است و باید از آن حقوق دفاع نمود. حتی با قطاع الطریق هم باید رفتار انسانی شود چون جرمی که مرتکب شده جدا از شخصیت انسانی اوست،[۱۱] معتقد است: وکیل مدافع برای پاسداری از حقوق و جلوگیری از تعدیات و اجحافات و راهنمایی مأموران و دادرسان، ممانعت از عملیات قانون‌شکنانه و اقدامات خودسرانه، حفظ اصول قانون اساسی و مبانی دموکراسی نیازمند دارا بودن مصونیت است تا بدون ترس از توقیف و تعقیب بتواند از حق دفاع از ستمدیدگان بهره برده و با استفاده قانونی کامل به خدمات خویش ادامه دهد. آزادی وکیل در برابر دادگاه‌ها، در تنظیم دادخواست‌ها، تذکرات و دفاع از منافع و مصالحی که به او سپرده شده و آزادی وی در انتخاب روش و شکل با حرفه شریف وکالت ملازمه ناگسستنی دارد.[۱۲]

غیرقانونی خواندن برگزاری غیرعلنی دادگاه کهریزک[ویرایش]

وی مستند به اصول قانون اساسی و مستند به قوانین داخلی نظام جمهوری اسلامی ایران و همچنین اسناد و کنوانسیون‌های بین‌المللی، برگزاری غیرعلنی دادگاه متهمان کهریزک را در تضاد با این قوانین از جمله قانون اساسی ایران، و اطلاع از چگونگی رسیدگی به پرونده را حق شهروندان دانسته و خواستار برگزاری علنی دادگاه این متهمان شده بود.[۱۳]

مخالفت با اجرای مجازات‌های تحقیرآمیز[ویرایش]

در پی پوشاندن لباس زنانه به‌تن یک مجرم در شهر مریوان و گرداندن وی در ملاء عام توسط نیروی انتظامی،[۱۴] این اقدام را مغایر با اصول حقوقی و قانونی در خصوص حفظ آبرو و حیثیت افراد دانسته و علاوه بر غیرقانونی بودن نوعی اهانت به جایگاه و موقعیت زنان نیز دانسته[۱۵] و در کنار تحقیر زن، تحقیرکننده فرهنگ نامیده و باتوجه به صدور احکام مجازات‌ها توسط قوه قضاییه، با انتقاد از این قوه، معتقد است؛ این حرکت و حرکاتی از این سنخ در قالب رسالت تعریف شده قوه‌قضاییه در شرع، عرف، اخلاق و به‌ویژه در آنچه که به قانون اساسی مربوط می‌شود، نگنجیده و نمی‌گنجد.[۱۶]

منابع[ویرایش]

  1. «مندنی پور رئیس کانون وکلای ایران شد - پایگاه خبری تحلیلی بویر نیوز». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۱ دسامبر ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۱۰ دسامبر ۲۰۱۴.
  2. «تقدیر از استادان برجسته حقوق». ایسنا. ۱۶ تیر ۱۳۹۲. دریافت‌شده در ۱۱ دسامبر ۲۰۱۴.
  3. «تقدیر از 10 نخبه حقوق کشور». خبرگزاری مهر. ۱۶ تیر ۱۳۹۲. دریافت‌شده در ۱۱ دسامبر ۲۰۱۴.
  4. «صفحه شخصی در وب‌سایت کانون وکلای دادگستری مرکز». بایگانی‌شده از اصلی در ۴ مارس ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۱۰ دسامبر ۲۰۱۴.
  5. «علی مندنی‌پور به ریاست اتحادیه کانون‌های وکلای دادگستری برگزیده شد- پایگاه خبری آفتاب». ۲۴ آذر ۱۳۹۰. بایگانی‌شده از اصلی در ۳۱ اكتبر ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۱۰ دسامبر ۲۰۱۴. تاریخ وارد شده در |archive-date= را بررسی کنید (کمک)
  6. «پیشینه کانون - پایگاه اینترنتی کانون وکلای فارس و کهگیلویه و بویراحمد». دریافت‌شده در ۱۰ دسامبر ۲۰۱۴.
  7. «سخنی با مردم پیرامون انتخابات مجلس دهم». وب‌سایت خبری تحلیلی ندای شیراز. ۳ بهمن ۱۳۹۴. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۱۳ مرداد ۱۳۹۵.
  8. «مندنی پور: سازمان ملل نتوانسته به نحو شایسته از حقوق انسان‌ها دفاع کند». ۱۷ مهر ۱۳۸۱–۱۵:۵۸. دریافت‌شده در ۱۱ دسامبر ۱۳۹۳. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازبینی=،|تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  9. «رئیس کانون وکلای دادگستری فارس: کم نیستند وکلایی که از پرداخت اجاره بهای دفاتر کوچک خود عاجزند». ایسنا. ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۹. دریافت‌شده در ۱۱ دسامبر ۲۰۱۴.
  10. «اعضای چهارمین دوره هیئت‌رئیسه کانون‌های وکلا انتخاب شدند». ایسنا. ۳ خرداد ۱۳۹۰. دریافت‌شده در ۱۱ دسامبر ۱۳۹۳. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  11. «مندنی پور: "وکیل، کسی است که احساس مسئولیت در جامعه داشته و وکیل جامعه هم هست."». تارنمای کانون وکلای دادگستری اصفهان. ۹ اسفند ۱۳۹۲. دریافت‌شده در ۱۱ دسامبر ۱۳۹۳. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  12. «رئیس کانون وکلای فارس: مصونیت وکیل در برابر دادگاه‌ها با حرفه وکالت ملازمه ناگسستنی دارد». ۱۲ آبان ۱۳۹۱. دریافت‌شده در ۱۱ دسامبر ۱۳۹۳. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  13. «چرا غیر علنی؟ / به بهانه برگزاری دادگاه متهمان کهریزک». باشگاه خبرنگاران جوان. ۷ اسفند ۱۳۹۱. دریافت‌شده در ۱۱ دسامبر ۲۰۱۴.
  14. «اقدامی عجیب برای تنبیه یک مجرم در مریوان». تابناک. ۲۷ فروردین ۱۳۹۲. دریافت‌شده در ۱۱ دسامبر ۲۰۱۴.
  15. «رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلا: شرور گردانی با لباس زنانه غیرقانونی است». خبرگزاری ایرنا. ۸ اردیبهشت ۱۳۹۲. دریافت‌شده در ۱۱ دسامبر ۲۰۱۴.
  16. علی مندنی‌پور (۹ اردیبهشت ۱۳۹۲). «توپ سردار در زمین قوه‌قضاییه». روزنامه بهار. دریافت‌شده در ۱۱ دسامبر ۲۰۱۴.