علی ترماخی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

علی ترماخی (به کردی: عەلی تەرەماخی، Elî Teremaxî) (۱۵۹۱ در حکاری - ۱۶۹۳) نویسنده کرد، زبان‌شناس و عالم دینی سده شانزدهم میلادی است. عمده شهرت وی به واسطه کتاب صرف کرمانجی (به کردی: سەرفا کورمانجی، Serfa Kurmancî) است که اولین نمونهٔ نثر کردی و همچنین نخستین نوشته درباره دستور زبان کردی به شمار می‌آید.[۱][۲] ملا محمود بایزیدی و الکساندر ژابا از کسانی هستند که نوشته‌های او را در سده نوزدهم جمع‌آوری کرده‌اند.

زندگی[ویرایش]

علی ترماخی در سال ۱۵۹۱ در منطقهٔ حکاری به دنیا آمد. او در مدرسه‌ای دینی در کردستان به تحصیل پرداخت و سپس تحصیل علوم دینی را در مدرسه‌های دیگری در مصر، بغداد و موصل ادامه داد. او چندین کتاب به زبان کردی به نگارش درآورده‌بود و از آن‌ها برای تدریس به زبان کردی به محصلان کُرد در مدرسه‌های کردستان استفاده می‌کرد. تنها اثر او که از بین نرفته و باقی مانده‌است، کتاب صرف کرمانجی است. علی ترماخی در سال ۱۶۵۳ درگذشت.[۳]

آثار[ویرایش]

از علی ترماخی تنها یک اثر به جای مانده و آثار دیگر او به دست ما نرسیده‌اند.

آثار از بین رفته[ویرایش]

  • داستان بی‌همتا (قهولێ یهکانه)
  • مهرهٔ یاقوت (مۆریا یاقووت)
  • پسران وطن (کورێد وهتان (وهلاد))
  • زندگی حقیقی و رؤیا (ژیانا حهقیقهت و خهون)[۳]

منابع[ویرایش]

  1. Leezenberg, Michiel (2014-09-03). "Elî Teremaxî and the Vernacularization of Medrese Learning in Kurdistan". Iranian Studies. 47 (5): 713–733. doi:10.1080/00210862.2014.934150. ISSN 0021-0862.
  2. «Related Articles on Kurdish Language». web.archive.org. ۲۰۰۶-۰۹-۲۷. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ سپتامبر ۲۰۰۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۸-۰۸.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ بیانِت: نخستین کتاب دستور زبان شناخته‌شدۀ زبان کُردی در ترکیه به چاپ رسید (به انگلیسی)، نوشته‌شده در ۲۴ اکتبر ۲۰۱۸؛ بازدید در ۷ سپتامبر ۲۰۲۰.