علی بن محمد بن جهم

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

علی بن محمد بن جهم یکی از محدثان اهل سنت است که به ناصبی بودن متهم شده‌است. او یکی از مناظره‌کنندگان با علی بن موسی الرضا است.

شخصیت[ویرایش]

نام کامل او علی بن محمد بن جهم بن بکیر بن اعین شیبانی است، که در آن تردیدهایی مطرح شده‌است.[۱] علی بن محمد بن جهم، یکی از اهل سنت مخالف با خاندان بنی‌هاشم بود.[۲] در معجم رجال الحدیث آمده است که علی بن محمد، پدرش را به جهت نام‌گذاری خود به علی لعن می‌کرد.[۳] او از ناصبیان محسوب شده و دشمن اهل بیت پیامبر دانسته شده‌است. صدوق در عیون اخبارالرضا از او روایتی را نقل می‌کند که بیانگر رابطه خوب او با علی بن موسی الرضاست اما صدوق ذیل همان روایت، آن را غریب دانسته و مخالف با گزارشات حاکی بر دشمنی علی بن محمد با خاندان پیامبر معرفی می کند. جامع الرواة نیز همین مطلب را تایید نموده است.[۴][۵][۶][۱]

مناظره با علی بن موسی الرضا[ویرایش]

یکی از مناظرات صورت گرفته در دوران ولایتعهدی علی بن موسی الرضا، مناظره با علی بن محمد بن جهم بود. این مناظره با موضوع عصمت آغاز شد و سرانجام با پذیرش اشتباه از جانب علی بن محمد بن جهم، به پایان رسید.[۷]

پانویس[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ «تاريخ آل زرارة و شرح رسالة أبي غالب الزّراري - الموحد الأبطحي، السيد محمد علي - کتابخانه مدرسه فقاهت». lib.eshia.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۷-۱۰.
  2. «منشور جاويد - سبحانی، جعفر - کتابخانه مدرسه فقاهت». lib.eshia.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۷-۱۰.
  3. «علوم حدیث - علوم حدیث - کتابخانه مدرسه فقاهت». lib.eshia.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۷-۱۰.
  4. «مناظرات تاريخى امام رضا عليه السلام با پيروان مذاهب و مكاتب ديگر - مكارم شيرازى، ناصر - کتابخانه مدرسه فقاهت». lib.eshia.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۷-۱۰.
  5. «سيره پيشوايان - پيشوايى، مهدى - کتابخانه مدرسه فقاهت». lib.eshia.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۷-۱۰.
  6. «الاحتجاج - ترجمه جعفری - الطبرسي، أبو منصور - کتابخانه مدرسه فقاهت». lib.eshia.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۷-۱۰.
  7. «مناظرات تاريخى امام رضا عليه السلام با پيروان مذاهب و مكاتب ديگر - مكارم شيرازى، ناصر - کتابخانه مدرسه فقاهت». lib.eshia.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۷-۱۰.

پیوند به بیرون[ویرایش]