علیرضا رهایی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
علیرضا رهایی
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر
آغاز به کار
۲۹ مرداد ۱۴۰۲
رئیس‌جمهورسید ابراهیم رئیسی
پس ازسید حسن قدسی پور
دوره مسئولیت
۱۳۷۵ – ۱۳۷۶
رئیس‌جمهوراکبر هاشمی رفسنجانی
پس ازمحمدحسین سلیمی نمین
پیش ازعبدالحمید ریاضی
دوره مسئولیت
۱۳۸۴ – ۱۳۹۳
رئیس‌جمهورمحمود احمدی‌نژاد
پس ازاحمد فهیمی‌فر
پیش ازسید احمد معتمدی
معاونت مطالعات زیربنائی مرکز پژوهش های مجلس
آغاز به کار
۲۵ اسفند ۱۳۹۹
گمارندهعلیرضا زاکانی
معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد
دوره مسئولیت
خرداد ۱۳۹۶ – اردیبهشت ۱۳۹۸
پس ازفرهاد حسین‌زاده لطفی
اطلاعات شخصی
زاده۳۱ مهر ۱۳۳۲ ‏(۷۰ سال)
کازرون
ملیتایرانی
محل تحصیلدانشگاه صنعتی امیرکبیر
دانشگاه پیر و ماری کوری فرانسه

علیرضا رهایی (زاده ۱۳۳۲ در کازرون) رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر(پلی تکنیک)[۱]، چهره ماندگار و دبیر کل مجمع دانشگاهیان انقلاب اسلامی می باشد. وی قبلاً معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد بوده است و نزدیک به سه دهه است که مسئولیت ریاست کارگروه شورای عالی برنامه ریزی وزارت علوم در رشته های فنی مهندسی را برعهده دارد. علیرضا رهایی پیش از این همزمان با مسئولیت مشاور امور زیربنائی مرکز پژوهش های مجلس(1399)نائب رئیس تشکیلات اندیشکده های استانی مجلس شورای اسلامی نیز بودند و نزدیک به یک دهه نماینده وزارت علوم در کمیسیون هم ارزی وزارت راه را عهده دار است. ایشان همچنین سرپرست معاونت مطالعات زیر ساخت مرکز مطالعات شهرداری تهران را بر عهده دارند.

ایشان همچنین مسئولیت عضویت در شوراهای مشورتی متعددی از جمله کمیته آمایش شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی امور زیربنائی حمل و نقل وزارت راه و ترابری (۱۳۷۹)، شورای تدوین مقررات ملی ساختمان(۱۳۸۱)، شورای تدوین ائین نامه بتن ایران(آبا) (۱۳۷۷) و سایر شوراهای مشورتی دانشگاه صنعتی امیرکبیر را عهده دار بوده اند.

اوایل زندگی و تحصیل[ویرایش]

علیرضا رهایی روز ۳۱ مهر در سال ۱۳۳۲ در شهر کازرون متولد شد. ایشان در سال ۱۳۵۰ در دبیرستان البرز تهران در رشته ریاضی دیپلم خود را گرفت و پس از آن در یک دوره چهار ساله در سال ۱۳۵۴ موفق به اخذ مدرک کارشناسی در دانشگاه صنعتی امیر کبیر شد. وی نهایتاً از دانشگاه پیر و ماری کوری فرانسه به اخذ درجه کارشناسی ارشد و دکترا رشته مهندسی عمران گرایش سازه نائل آمد. ایشان در سال ۱۳۸۹ به عنوان یک چهره ماندگار برگزیده و در سال ۱۴۰۲ به عنوان استاد برتر سرآمد آموزش عالی کشور انتخاب شد.

مسئولیت‌های علمی[ویرایش]

علیرضا رهایی، رئیس دانشگاه پلی تکنیک و عضو هیئت علمی مهندسی عمران در گرایش سازه و زلزله، مشاور ارشد امور زیربنائی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، عضو هیات تحریریه تنها مجله isi ایران با نام IJCE( international journal of civil engineering) و فصلنامه جاده می باشد. وی دبیر علمی اولین کنفرانس ملی کاربرد کامپوزیت ها در صنعت ساخت در سال ۱۳۹۵ و رئیس کلیه ادوار کنفرانس بین المللی پل در سال های متمادی می باشد. وی همچنین رئیس هیات تحریریه مجله اساس نیز می باشد. تالیف بیش از ۱۱۰ مقاله علمی و نیز نزدیک به ۱۰ کتاب در زمینه مهندسی سازه از جمله سوابق علمی ایشان می باشد. ایشان مدیریت آموزش و جذب نیروی انسانی وزارت راه و ترابری در سال ۱۳۶۰، مدیریت پروژه سازه فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره)، مدیریت مجتمع مخابراتی دوم تهران و مدیریت ده ها پروژه دیگر را عهده دار بوده است.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر[ویرایش]

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، ایشان در سال ۱۳۷۵ پس از دکتر محمد حسین سلیمی نمین، رئیس دانشگاه امیرکبیر شد. وی در این دوره ی دو ساله خدمات شایانی به این دانشگاه انجام داد به همین جهت در سال ۱۳۸۴ پس از دکتر احمد فهیمی فر در یک دوره ی نه ساله تا سال ۱۳۹۳ مجددا به این سمت نائل گردید. وی در دوره تصدی دانشگاه  اقدامات متعددی جهت توسعه اموزشی و پژوهشی انجام داده است که از جمله ان ها می توان به راه اندازی بیش از ۲۴ مرکز تحقیقاتی و ۳۰ دوره اموزشی تحصیلات تکمیلی اشاره کرد. نامبرده برای سومین بار در مرداد ماه ۱۴۰۲ به ریاست دانشگاه منصوب شد.

رئیس هیئت مدیره انجمن مهندسین ایران[ویرایش]

به گزارش روابط عمومی واحد تهران مرکزی به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی؛ دکتر علیرضا رهایی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به استقرار سامانه‌های مرتبط با حوزه آموزش در این دانشگاه اظهار داشت: امسال برای اولین بار در پردازش و پذیرش دانشجو از سامانه داخلی دانشگاه که در مرکز سنجش طراحی شده، استفاده کردیم که صرفه جویی قابل ملاحظه ای به دنبال داشت.

انجمن مهندسی عمران ایران فعالیت خود را در سال ۱۳۷۲ زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دسته بندی فنی و مهندسی آغاز نمود. دکتر علیرضا رهایی ریاست این مجموعه را عهده دار است و بنیان گذار و سردبیر نشریه اساس تحت عنوان این مجموعه می باشد.

معاون مطالعات زیربنائی مرکز پژوهش های مجلس[ویرایش]

علیرضا زاکانی رییس این مرکز در راستای تفکیک ساختار معاونت‌های پژوهشی به منظور چابک‌سازی و کارآمدسازی بیشتر، طی حکمی علیرضا رهایی را به عنوان معاون مطالعات زیربنایی مرکز پژوهش‌های مجلس منصوب کرد.

مشاور مطالعات زیرساخت مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران[ویرایش]

عطاء الله رفیعی آتانی، رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در تیرماه ۱۴۰۲ با صدور حکمی دکتر علیرضا رهایی را به‌عنوان «سرپرست معاونت مطالعات زیرساخت» مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران منصوب کرد.

معاونت آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی[ویرایش]

علی محمد نوریان، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامي با صدور حكمي در ۲۴ خردادماه ۱۳۹۶ عليرضا رهايي را به عنوان معاون آموزش و تحصيلات تكميلي اين دانشگاه منصوب كرد.

دیگر مسئولیت های اجرایی[ویرایش]

رئیس هیئت مدیره سازمان توسعه راه‌های ایران[ویرایش]

رئیس گروه برنامه ریزی فنی و مهندسی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری[ویرایش]

۱۳۷۴-۱۳۸۷

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، در آیینی با حضور وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری  و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، از دکتر رهایی عضو هیات علمی دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست  دانشگاه به عنوان سرآمد آموزش عالی  کشور تقدیر به عمل آمد.

مسئولیت آموزش و جذب نیروی انسانی وزارت راه و ترابری[ویرایش]

مسئولیت گروه فنی و مهندسی شورای عالی برنامه ریزی[ویرایش]

۱۳۷۴

معاون آموزشی دانشگاه امیرکبیر[ویرایش]

۱۳۷۳

عضویت ها[ویرایش]

  • آقای دکتر علیرضا رهایی (فرد مهم علمی، Researcher ID:(176851))
    عضو شورای عالی امور زیربنائی حمل و نقل وزارت راه و ترابری
  • عضو شورای تدوین آئین نامه بتن ایران
  • عضو شورای تدوین مقررات ملی ساختمان
  • عضو هیئت مدیره شرکت مهندسی فرودگاههای کشور وابسته به وزارت راه و ترابری
  • عضو شورای عالی برنامه ریزی و شورای گسترش آموزش عالی

گزیده کتاب شناسی[ویرایش]

  • طراحی مخازن بتن پیش تنیده، ۱۴۰۱
  • مبحث نهم مقررات ملی ساختمان:طرح و اجرای ساختمان‌های بتن آرمه،۱۳۹۲
  • راهنمای مبحث نهم طرح و اجرای ساختمان‌های بتن آرمه،۱۳۹۰
  • اجراي سازه‌هاي بتني، (۱۳۸۹)
  • طرح و اجرای ساختمان‌های بتن آرمه(مبحث نهم مقررات ملی ساختمان کشور)، ۱۳۸۸
  • اصول مهندسی پی، انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر، ۱۳۸۶
  • ترمیم و تقویت سازه‌های بتن مسلح با الیاف پلیمری مرکب، ۱۳۸۴
  • بررسی عملکرد آسیب پذیری و بهسازی پل‌ها،۱۳۸۴
  • ارزیابی عملکرد و روش‌های مقاوم سازی سازه‌های بتنی، ۱۳۸۳
  • طرح و محاسبه سازه‌های بتن مسلح(چاپ ۱ و ۲ و ۳)،۱۳۸۲
  • چکیده مقالات اولین کنفرانس ایمن سازی و بهسازی سازه‌ها، ۱۳۸۱
  • ارزیابی عیوب و روش‌های ایمن سازی سازه‌های فولادی، ۱۳۸۱
  • ارزیابی مقاومت و روش‌های ایمن سازی سازه‌های بتنی، ۱۳۸۰
  • طراحي پل‌هاي فولادي مدرن، (۱۳۷۹)
  • اصول مهندسی پی(چاپ ۱ و ۲ و ۳ و ۴)، ۱۳۷۸
  • طرح و محاسبه سازه‌های بتن مسلح، ۱۳۷۸
  • اصول مهندسی پی، ۱۳۷۷
  • طرح پل(چاپ ۱ و ۲)، ۱۳۶۳


منابع[ویرایش]

  1. «سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر منصوب شد». ایسنا. ۲۹ مرداد ۱۴۰۲.