عقرب روی پله‌های راه‌آهن اندیمشک، یا، از این قطار خون می‌چکه قربان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
عقرب روی پله‌های راه‌آهن اندیمشک،
یا، از این قطار خون می‌چکه قربان
نویسنده(ها)حسین مرتضاییان آبکنار
کشورتهران
زبانفارسی
ناشرنشر نی
تاریخ نشر
۱۳۸۵
گونه رسانهرمان
شمار صفحات۸۳
شابکشابک ‎۹۶۴−۳۱۲−۸۳۲−۶
‫‬‭۸‮ف‍ا‬۳/۶۲
کتابخانه کنگرهPIR۸۲۰۳‭ /ر۲۸۷‏‫‬‭‬‭ع۷ ۱۳۸۵
کتابخانه ملی ایران‭م۸۴–۳۷۸۸۴

عقرب روی پله‌های راه‌آهن اندیمشک، یا، از این قطار خون می‌چکه قربان‌ اولین رمان حسین مرتضاییان آبکنار است که در سال ۱۳۸۵ از سوی نشر مرکز منتشر شد. علی‌رغم موفقیت عقرب… در کسب جوایز مهم ادبی، چاپ سوم کتاب توقیف و مجوز انتشار آن لغو شد.[۱]

دربارهٔ کتاب[ویرایش]

ماجرای شکست ارتش ایران در نبرد دوم فاو در سال ۱۳۶۷ و بمباران شیمیایی مواضع و سنگرهای نظامیان ایران توسط نیروهای نظامی عراق از دید سرباز وظیفه‌ای به نام «مرتضی هدایتی» روایت می‌شود. این نبرد در نهایت به یکی از خون‌بارترین نبردهای جنگ هشت ساله بدل شد و مقدمات پذیرش قطعنامه ۵۹۸ را ایجاد کرد. حسین مرتضاییان آبکنار خود در جنگ به عنوان سرباز وظیفه حضور داشته و از نزدیک شاهد این رویدادها بوده‌است. او در مقدمه کتاب می‌نویسد که «تمام صحنه‌های این رمان واقعی‌ست.» این کتاب پارودی‌ای از جنگ و نابودی انسان‌هاست.[۱]

جوایز[ویرایش]

این کتاب ابتدا در فهرست نامزدهای جایزه کتاب سال دفاع مقدس حضور داشت ولی بعد نام این کتاب خط خورد.[۳]

ترجمه[ویرایش]

انتشارات لوور این کتاب را با ترجمه لوسی مارتین، با نام عقرب (Le Scorpion)، به زبان فرانسوی منتشر کرده‌است.[۷]

پانویس[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ نوش‌آذر، حسین (۱۳۸۹-۱۰-۲۹). «نگاهی به رمان عقرب به بهانه انتشار ترجمه فرانسوی آن». بی‌بی‌سی فارسی. دریافت‌شده در ۱۳۹۹-۰۱-۲۲.
  2. «معرفی برندگان هفتمین دوره جایزه گلشیری / جایزه یی به اعتبار نام آقای نویسنده». اعتماد (۱۵۷۱): ۲۰. ۱۳۸۶-۱۰-۰۱. دریافت‌شده در ۱۳۹۹-۰۱-۲۲.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ محمودی، حسن (۱۳۸۶-۰۹-۱۳). «حسین مرتضائیان آبکنار / روی پله‌های جوایز ادبی سال یالله». اعتماد (۱۵۵۶): ۲۰. دریافت‌شده در ۱۳۹۹-۰۱-۲۲.
  4. «رمان «عقرب روی پله‌های راه‌آهن اندیمشک» رمان متفاوت سال شد». ایبنا. ۱۳۸۶-۱۲-۰۵. دریافت‌شده در ۱۳۹۹-۰۱-۲۲.
  5. «جایزه منتقدان و نویسندگان مطبوعات اهدا شد». بی‌بی‌سی فارسی. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۱۷ نوامبر ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۱۳۹۹-۰۱-۲۲.
  6. «گمانه زنی‌هایی برای برندگان جایزه گلشیری / و جایزه تقدیم می‌شود به…». اعتماد (۱۵۶۹): ۱۱. ۱۳۸۶-۰۹-۲۸. دریافت‌شده در ۱۳۹۹-۰۱-۲۲.
  7. «انتشار رمان توقیف‌شده «عقرب» در فرانسه». رادیو زمانه. ۱۳۸۹-۱۰-۲۷. دریافت‌شده در ۱۳۹۹-۰۱-۲۲.