عشق ۱۰۱

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
عشق ۱۰۱
ژانردرام نوجوان
کمدی-درام
نویسندهمریچ آجمی
دستان سدولی
کارگرداناحمد کاتیکسیز
دنیز یورولمازر
بازیگرانمرت یازیجی‌اوغلو
کوبیلای آکا
آلینا بز
صلاح‌الدین پاشالی
ایپک فیلیز یازیجی
پینار دنیز
کان اورگانجی‌اوغلو
راویباده ایشچیل
آهنگسازماریوس تاکوشیس
کشور سازندهترکیه
زبان اصلیترکی استانبولی
شمار فصل‌ها۲
شمار قسمت‌ها۱۶
تولید
تهیه‌کنندهکرم چاتای
تدوین‌گراحمد جان چاکیرجا
مدت۳۰–۵۰ دقیقه
تولیدکنندهآی یاپیم
توزیع‌کنندهنتفلیکس
پخش
شبکهٔ اصلینتفلیکس
فرمت تصویر۴کی (اولترا اچ‌دی)
انتشار اولیه۲۴ آوریل ۲۰۲۰ –
۳۰ دسامبر ۲۰۲۱
پیوندهای بیرونی
وبگاه

عشق ۱۰۱ یک مجموعه تلویزیونی در ژانر درام نوجوان ترکی با بازی مرت یازیجی‌اوغلو، کوبیلای آکا، آلینا بوز، صلاح‌الدین پاشالی، ایپک فیلیز یازیجی، پینار دنیز و کان اورگانجی‌اوغلو است. فصل اول آن که از ۸ قسمت تشکیل شده‌است به نویسندگی و کارگردانی احمد کاتیکسیز و توسط مریچ آجمی و دستان سدولی ساخته شده‌است. این سریال در ۲۴ آوریل ۲۰۲۰ برای پخش در شبکه نتفلیکس در دسترس قرار گرفت و در ۲۷ دسامبر ۲۰۲۰ به پایان رسید. سری دوم این مجموعه در ۲۴ آپریل ۲۰۲۱شروع شد و در ۳۰ دسامبر ۲۰۲۱ به پایان رسید. [۱][۲]

داستان[ویرایش]

داستان از امروز در استانبول آغاز می‌شود، وقتی زنی به نام ایشیک (باده ایشچیل) وارد خانه‌ای قدیمی می‌شود. در آنجا او گذشته و دوستان دوران جوانی خود را به یاد می‌آورد.

در سال ۱۹۹۸، گروهی از جوانان (ادا، عثمان، سینان و کرم) که در مدرسه‌ای از استانبول تحصیل می‌کنند به دلیل رفتار ضعیف در معرض خطر محرومیت هستند. آن‌ها با همکلاسی‌های خود بسیار متفاوت هستند و بنابراین بسیار تنهایی هستند. یک مدیر و اکثر معلمان مخالف آن‌ها هستند و تنها کسی به نام بورجو (پینار دنیز) تمام تلاش خود را برای محافظت از جوانان انجام می‌دهد. با این حال، آن‌ها دریافتند که بورجو در حال جابجایی است و این بدان معنی است که همه آن‌ها پس از عزیمت وی مستثنا می‌شوند. برای جلوگیری از این امر، دانشجویان متحد می‌شوند و نقشه می‌کشند: آن‌ها باعث می‌شوند که بورجو عاشق شود تا او در استانبول بماند. طبق قانون، وی پس از ازدواج قادر خواهد بود به تنهایی محلی برای کار خود انتخاب کند. آنها از ایشیک، دانش آموز عالی و دختری با قلب بزرگ کمک می‌خواهند. به زودی او بخشی از شرکت آن‌ها می‌شود. این اتحادیه به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا بهتر پیشرفت کنند، خودشان را درک کنند، اهمیت دوستی واقعی را دریابند، عشق و شیوه خاص خود را در زندگی پیدا کنند. در عین حال، برنامه آن‌ها به بورجو کمک می‌کند تا چشم‌انداز خود را از زندگی تغییر داده و عشق واقعی را با یک معلم جدید غیر اجتماعی به نام کمال (کان اورگانجی‌اوغلو) پیدا کند.

بازیگران[ویرایش]

قسمت‌ها[ویرایش]

شم.عنوانکارگرداننویسندهتاریخ پخش اصلی [۳]
۱«اولین لحظه»احمد کاتیکسیزمریچ آجمی دستان سدولی۲۴ آوریل ۲۰۲۰ (۲۰۲۰-04-۲۴)
۲«تحسین»احمد کاتیکسیزمریچ آجمی دستان سدولی۲۴ آوریل ۲۰۲۰ (۲۰۲۰-04-۲۴)
۳«شهوت»احمد کاتیکسیزمریچ آجمی دستان سدولی۲۴ آوریل ۲۰۲۰ (۲۰۲۰-04-۲۴)
۴«اشتیاق»احمد کاتیکسیزمریچ آجمی دستان سدولی۲۴ آوریل ۲۰۲۰ (۲۰۲۰-04-۲۴)
۵«محبت»احمد کاتیکسیزمریچ آجمی دستان سدولی۲۴ آوریل ۲۰۲۰ (۲۰۲۰-04-۲۴)
۶«سرگرمی»احمد کاتیکسیزمریچ آجمی دستان سدولی۲۴ آوریل ۲۰۲۰ (۲۰۲۰-04-۲۴)
۷«یک چرخش»احمد کاتیکسیزمریچ آجمی دستان سدولی۲۴ آوریل ۲۰۲۰ (۲۰۲۰-04-۲۴)
۸«یک لحظه ویژه»احمد کاتیکسیزمریچ آجمی دستان سدولی۲۴ آوریل ۲۰۲۰ (۲۰۲۰-04-۲۴)

فیلم‌برداری[ویرایش]

عکاسی اصلی برای فصل اول و دوم در دبیرستان فنی و حرفه‌ای آناتولی آکیف تونچل در شیشلی، استانبول انجام شد.[۴]

بازخورد[ویرایش]

پیش از آغاز سریال، ادعا می‌شد شخصیت عثمان برای «تبلیغات همجنس‌گرایی» استفاده می‌شود.[۵][۶][۷] نتفلیکس این ادعاها را رد کرد.[۸] منتقدان که ۸ قسمت اول سریال را تماشا کرده و در اظهارنظرهای خود دربارهٔ آن نوشتند، اظهار داشتند که چنین شخصیتی در این سریال وجود ندارد.[۹][۱۰] پرونده حقوقی توسط مرکز ارتباطات ریاست جمهوری علیه عشق ۱۰۱ باز شد و پس از آن با تصمیم دادستانی خاطرنشان شد که این سریال بر روی سکویی منتشر شده‌است که برای عموم آزاد نیست و هزینه عضویت را می‌طلبد. مقرر شد که جایی برای تحقیق وجود نداشته باشد، افزود: اعضایی که با اراده خود به این سکو ملحق شده‌اند می‌توانند در مقابل تماشای این سریال با اراده آزاد خود تصمیم بگیرند.[۱۱]

منابع[ویرایش]

  1. Ürgir, Buse (11 August 2019). "Aşk 101: Tüm Detaylarıyla Netflix Yapımı Üçüncü Türk Dizisi" (به ترکی استانبولی). Liste List. Retrieved 6 January 2020.
  2. "Netflix, 2020 yılında üç Türk dizisi daha çekecek". Cumhuriyet (به ترکی استانبولی). 26 December 2019. Retrieved 6 January 2020.
  3. "Love 101 – Listings". The Futon Critic. Retrieved April 21, 2020.
  4. Aşk 101 2. sezon ne zaman çıkacak, konusu ne? Aşk 101 nasıl izlenir, oyuncuları kimler?
  5. "ATV Netflix'in 'Aşk 101' sapkınlığına ortak oldu!". Milli Gazete. 30 April 2020. Retrieved 10 May 2020.
  6. "Diyanet-Sen'den "Aşk 101" dizisine tepki". Haberler.com. 15 April 2020. Archived from the original on 4 June 2020. Retrieved 10 May 2020.
  7. "La Turquie menace d'interdire la diffusion de la série "Love 101", accusée de "propagande homosexuelle"". Courrier İnternational. 14 April 2020. Retrieved 10 May 2020.
  8. "Netflix Türkiye'den Aşk 101 Dizisiyle İlgili 'Eşcinsel Karakter' İddialarına Cevap". Webtekno. 11 April 2020. Retrieved 10 May 2020.
  9. "Aşk 101'i izledim, bu dizide eşcinsel karakter yok". Dizi Doktoru. 15 April 2020. Retrieved 10 May 2020.
  10. "Love 101 Season 1 finale recap: 5 questions we have for Season 2". Showsnob. 2 May 2020. Retrieved 10 May 2020.
  11. "Netflix'in 'Aşk 101' dizisi hakkındaki savcılık kararı belli oldu". Sputnik Türkiye. 7 May 2020. Retrieved 10 May 2020.

پیوند به بیرون[ویرایش]