رمانس (عشق)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از عشق رومانتیک)
بوسه دزدکی اثر ژان اونوره فراگونارد (۱۷۸۶)

رمانس یا احساس عاشقانه نوعی احساس و ارتباط عاشقانه است که نسبت به دیگری به‌طور عاطفی برقرار می‌شود.

در اوایل قرون وسطی به معنی زبان‌های محلی جدیدی بود که از زبان لاتین مشق می‌شد. رمانس همچنین به معنی کتابهایی بود که از لاتین ترجمه و یا به این زبان‌های محلی نوشته می‌شد. در قرن‌های نخستین میلادی، قصه‌های خیالی منظوم و منثور را که شرح حادثه‌ها و شخصیت‌های غیر عادی، صحنه‌های عجیب و غریب، ماجراهای شگفت انگیز، عشق‌های احساساتی و پرشور و اعمال سلحشورانه بود، «رمانس»می نامیدند. شخصیت‌های رمانسی مظهر یکی از قشرهای اجتماعی یا نماد یکی از ارزش‌ها یا ضدارزش‌های جامعه و زمانه خاصی هستند که در آن زندگی می‌کنند، یا بهانه‌ای برای موقعیت‌های مختلف، از بلاهت آمیز و طماعانه گرفته تاعاشقانه و مفرّح هستند.

رمانس، جهان با شکوه شوالیه گری را به نمایش می‌گذارد و بیشتر قصه‌های خیالی است که جنبه سرگرم کننده دارد و به قهرمان‌های اصیل زاده‌ای اختصاص می‌یابد که از واقعیت‌های زندگی روزمره به دور بوده‌اند و به ماجراهای عاشقانه اغراق آمیز دلبسته و در راه رسیدن به محبوب، به اعمال جسورانه دست می‌زدند و با جادوگران و شخصیت‌های شریر می‌جنگیدند.

«رمانس» به ندرت دارای محتوای اخلاقی و تعلیمی است و به کلی متفاوت از اسطوره است. نام شخصیت‌های رمانتیسم قهرمانان و شخصیت‌های اصلی آن نام‌های خیر و شرّ بوده و هر شخصیت، متناسب با نام خود عمل می‌کند. در داستان‌های دوره رمانس و افسانه، نام گذاری به طریق مستقیم یا تمثیلی بود، یعنی نام عنوانی بود که به طور مستقیم به ویژگی‌های شخصیت اشاره می‌کرد.

شکل «رمانس» تحت تاثیر قصه‌های «هزار و یک شب» به‌وجود آمد و در قرن دوازدهم در فرانسه رونق گرفت و به کشور‌های دیگر راه یافت. «رمانس» در ابتدا شعر روایتی بود و بعد به تدریج به نثر گرایید و عمومیت بیشتری یافت.

به گفته «نورتروپ فرای» رمانس با شخصیت‌هایی سر و کار دارد که نیرو‌ها و توانایی‌هایشان از انسان عادی فراتر است امّا به پای خدایان نمی‌رسد.

رمانس‌ها وجوه اشتراکی بسیاری، هم از نظر ساختاری و هم از نظر معنایی، با قصه‌های بلند فارسی دارند امّا خاستگاهشان، وجود قهرمان‌های اشرافی و درباری در آنها و سبک فاخرشان آنها را از قصه‌های بلند فارسی متفاوت می‌کند «آلیس در سرزمین عجایب» اثر لوئیس کارول را یک رمانس می‌توان به حساب آورد.

انواع رمانس[ویرایش]

  • رمانس روستایی که به نثر و معمولاً طولانی
  • رمانس شوالیه گری : قصه ماجرا جویانه قرون وسطایی و غالباً منظوم
  • رمانس‌های عاشقانه
  • رمانس‌های تاریخی

عشق در سخن بزرگان[ویرایش]

  • عشق تنها قدرتی است که می تواند دشمن را به دوست تبدیل کند. مارتین لوترکینگ
  • عشق یک راز بی پایان است زیرا چیز دیگری نمی تواند آن را توضیح دهد. رابیندرانات تاگور
  • جایی که عشق حضور دارد خدا حضور دارد. گاندی
  • عشق در واقع قدرت زندگی است، یک نوع تکامل، سرشاری و نوعی یکپارچگی از زندگی. توماس مرتون
  • عشق جواب است و شما بی شک آن جواب را می دانید. عشق گلی است که باید بگذارید رشد کند. جان لنون
  • زندگی همانند بازی است و عشق حقیقی جایزه آن است. روفوس وینرایت
  • عشق باعث چرخش کره زمین نمی شود بلکه کاری می کند که این چرخش ارزشمند شود. فرانکلین جونز

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]