عسگران (تیران و کرون)

مختصات: ۳۲°۵۱′۵۹″شمالی ۵۰°۵۱′۰۴″شرقی / ۳۲٫۸۶۶۴۲۳°شمالی ۵۰٫۸۵۰۹۹۱°شرقی / 32.866423; 50.850991
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
عسگران
کشور ایران
استاناصفهان
شهرستانتیران و کرون
بخشکرون
مردم
جمعیت۴،۸۵۸(۱۳۹۵)
جغرافیای طبیعی
ارتفاع۲۱۴۷
میانگین بارش سالانه۲۷۰
روزهای یخبندان سالانه۹۰
اطلاعات شهری
شهردارداوود گودرزی
پیش‌شمارهٔ تلفن۰۳۱۴۲۷۵
عسگران بر ایران واقع شده‌است
عسگران
روی نقشه ایران
۳۲°۵۱′۵۹″شمالی ۵۰°۵۱′۰۴″شرقی / ۳۲٫۸۶۶۴۲۳°شمالی ۵۰٫۸۵۰۹۹۱°شرقی / 32.866423; 50.850991

عسگران مرکز بخش کرون و شهری در بخش کرون شهرستان تیران و کرون استان اصفهان ایران است .[۱]

پیشینه تاریخی[ویرایش]

نبرد دوم بین بختیاری ها و قاجار ها در منطقه عسگران و روستای الور اتفاق افتاد (نیروهای ابدال خان حدود دوازده الی شانزده هزار نفر و نیرو های خان قاجار بیست الی سی هزار نفر بودند)در این نبرد علاوه بر بختیاری بزرگان و نیرو هایی از مردم گلپایگان ،خوانسار،کمره و فراهان و فریدن (ارامنه و گرجی های فریدن) و حتی افغانی های همراه احمد خان فرزند آزادخان افغان از رقبای کریم خان در تصاحب سلطنت ایران نیز حضور داشتند [۲] .آقا محمد خان که از نبرد اول خود با بختیاری ها فهمیده بود که نبرد باسپاه ابدال خان چهارلنگ بسیار سخت و دشوار است و حتی ممکن است که دوباره شکست بخورد پس بنابراین خان قاجار دست به نیرنگ زده و مبالغ بسیاری پول و پیشنهاد های دیگری همچون مقام و منصب به بزرگان بختیاری داده و اکثر بزرگان بختیاری بجز حبیب الله خان کیانرسی و برادران ابدال خان این پیشنهاد ها را قبول کرده و اتحاد بختیاری ها از هم گسسته شد ، در روز نبرد عده ی زیادی از بختیاریها با یک حمله نیرو های قاجار روی از جنگ تافتند و به کوه های اطراف منطقه فرار کردند. سایرین نیز از جنگ دلسرد شده و در خود توانایی مقابله ندیده و هزیمت نمودند، اما ابدال خان بعد از آن که بسیاری از بختیاری ها از او جدا شدند، تسلیم نشده و همراه عده ای که به او وفادار بودند و او را ترک نکرده بودند به سپاه قاجار حمله برد و عده ای زیادی را به هلاکت رساند و شجاعت بی نظیر از خود به نمایش گذاشت و پس از نبردی نابرابر و کشته شدن همراهانش، او را در حین نبرد زخمی و دستگیر شد. پس از آنکه او را به نزد آقا محمد خان قاجار بردند آقا محمد خان به او فحاشی کرد و با طعنه به ابدال خان گفت که اینگونه می‌خواستی تاج و تخت را تصاحب کنی! حال توبه کن تا تو را ببخشم!. ابدال خان در جواب گفت: قدرت خدای راست که چون من مردی را در برابر چون تو عجوزه ای دست بسته به پای داشته‌است، حال که خداوند مرا اسیر پیرزنی فرتوت کرده‌است من هیچگونه توبه ای ندارم و به مرگ راضی ام آقا محمد خان که از این سخن ابدال خان عصبانی شد دستور داد او را به قتل برسانند.

کشاورزی[ویرایش]

از محصولات کشاورزی شهر عسگران می توان از گندم، جو، سیب زمینی، پیاز، موسیر و گردو،بادام و زعفران نام برد.

آب و هوا[ویرایش]

این شهر بخاطر واقع شدن در منطقه کوهستانی و نزدیکی به کوه های سر به فلک کشیده دالانکوه دارای زمستان های سرد و بهار و تابستان دارای اب و هوای معتدل و خنک می باشد .

جاذبه های طبیعی و تاریخی[ویرایش]

چشمه مرغاب[ویرایش]

چشمه پر آبی که در جنوب غربی این شهر و نزدیکی دالانکوه واقع شده و در تمام فصول سال دارای آب می باشد که آبدهی آن در بهار به بالاترین حد خود می رسد و به عنوان سایت نمونه گردشگری استان اصفهان نیز انتخاب شده است. آب این چشمه از دل کوه جاری می شود.

امامزاده بابا لنگر[ویرایش]

در جنوب این شهر واقع شده و داری چشمه آب نیز می باشد و در تمام سال میزبان گردشگران می باشد.

منابع[ویرایش]

  1. اطلس گیتاشناسی استان‌های ایران، تهران: ۱۳۸۳ خ.

۲. ↑ تاریخ گیتی گشا زندیه

۳. ↑ اوژن، ابوالفتح. تاریخ بختیاری. صص. ج۱ص۳۲

۴. ↑ علیقلی خان سردار اسعد. تاریخ بختیاری. صص. ص۱۶۷