عبدالکریم پوپل

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

رښتینوال عبدالکریم پوپل یکی از حقوق‌دانان افغان مقیم شهر برمن آلمان است. او وکیل دعوا حادثه قتل تعدادی از افغان‌هایی بود که در اثر حملات هوائی آلمان‌ها در ولایت قندوز کشته شده بودند. او نتوانست دعوا را ببرد.

تاریخچه زندگی[ویرایش]

عبدالکریم پوپل در سال ۱۹۷۵ فارغ دانشکده حقوق دانشگاه کابل گردیده در سال ۱۹۷۶ در کشور آلمان مهاجر گردید. مدت ۱۹ سال است که در آلمان زندگی دارد. او متعاقباً در سال ۱۹۹۲ فارغ رشته حقوق از دانشکده حقوق دانشگاه بریمن گردید. اکنون در بخش قوانین بین‌المللی فامیل‌ها، قوانین بین‌المللی باشندگان، و قوانین پناهندگان کار می‌کند. وی به زبان فارسی و پشتو بخوبی تکلم می‌نماید. او پس از سقوط طالبان در بخش احیای عدل قضاوت و قوانین در افغانستان فعالیت زیادی نمود.

اکنون وی عضو حقوق‌دانان آلمان و بریمن می‌باشد. رښتینوال عبدالکریم پوپل زمانی صاحب شهرت شد که حادثه ربودن سرهنگ جورج کلاین را مورد بررسی قرار داد. پس از این حادثه ۱۳۴ نفر باشندگان چهار دره ولایت قندز کشته و ۱۷۹ نفر زخمی گردیدند. کریم پوپل درین حادثه به حیث وکیل مدافع از این کشته شدگان و زخمیان تحقیقات نموده مدافعه خود را به دولت آلمان پیش نمود. او از حکومت آلمان تقاضا پرداخت مبلغ ۲۳۰۰۰ آیرو را برای برای فامیل‌های بازه نمود تا جبران خسارت گردد. در نتیجه دولت آلمان از پرداخت چنین پول ابا ورزید.

منابع[ویرایش]

  • ویکی‌پدیای آلمانی
  • کریم پوپل: آلمان باید جبران خسارت پرداخت کند. نوشته وبگاه دوچ ویله المان به زبان فارسی مورخ ۱۹٫۳٫۲۰۱۳

[۱]

  • کریم پوپل مطمین است که برنده دعوا علیه حکومت آلمان خواهد شد. درو بگاه رادیو آزادی مورخ ۱۰٫۱۰۱۳۹۱

[۲]

  • خبر گذاری بست باستان -کشتار غیر نظامیان قندز در دادگاه آلمان بررسی می‌شود. معرفی وکیل مدافع عبدالکریم پوپل باز رس قضیه قندوز نوشته ساید مذکور

[۳]

  • مصاحبه کریم پوپل با تلویزیون آریانا افغانستان در مورد بیوگرافی خود و هم در مورد حادثه قندوز

[۴]