عبدالکریم براهویی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
عبدالکریم براهویی
عبدالکریم براهویی در سال ۲۰۱۱
والی نیمروز
دوره مسئولیت
۲۴ اوت ۲۰۱۰ – ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۲
پس ازغلام دستگیر آزاد
پیش ازامیرمحمد آخوندزاده
دوره مسئولیت
۲۰۰۱ – ۲۰۰۵
پس ازملا محمد رسول
پیش ازغلام دستگیر آزاد
کابینه افغانستان
دوره مسئولیت
فوریه ۲۰۰۹ – ۲۴ اوت ۲۰۱۰
پیش ازجماهیر انوری
وزارت امور سرحدات، اقوام و قبایل
دوره مسئولیت
ژانویه ۲۰۰۵ – فوریه ۲۰۰۹
اطلاعات شخصی
زاده۱۴ فوریهٔ ۱۹۵۵ ‏(۶۹ سال)
ولسوالی چهاربرجک، ولایت نیمروز، پادشاهی افغانستان

عبدالکریم براهویی که با نام های حاجی کریم جان و کریم براهویی نیز شناخته می‌شود، سیاستمدار اهل افغانستان است. او آخرین بار از ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ به عنوان والی نیمروز خدمت کرد و پیش از آن به عنوان وزیر در کابینه افغانستان فعالیت داشت.

اوایل زندگی[ویرایش]

براهویی در نوجوانی

عبدالکریم براهویی فرزند محمد مبین از قوم براهویی (از اقوام بلوچ)در سال ۱۳۳۴ در قریه پدهگی ولسوالی چهاربرجک ولایت نیمروز متولد گردیده‌است. درسال ۱۳۴۱ شامل مکتب ابتدائیه ولسوالی چهاربرجک و دوره لیسه را در مکتب نظامی به اتمام رسانیده‌است در سال ۱۳۵۲ از مکتب نظامی فارغ و به دانشگاه نظامی شامل گردیده و درسال ۱۳۵۵ ازین دانشگاه در رشته تخنیک سلاح پیاده لیسانس گرفت و در ارتش افغانستان شامل وظیفه گردیده پس از حمله شوروی به افغانستان، او مانند بسیاری دیگر ارتش افغانستان را ترک کرد و با ایجاد پارتیزان‌های حرکت ملی آزادی‌بخش افغانستان (جبهه نیمروز) به مجاهدین پیوست.

تأسیس و فرماندهی سازمان جبهه نیمروز[ویرایش]

در دهه ۱۹۸۰ براهویی به همراه گل‌محمد رحیمی جبهه نیمروز را تأسیس و رهبر نیروهای آن بود. زمانی که طالبان نیمروز را در سال ۱۹۹۵ تصرف کردند، براهویی و نیروهایش از مرز به استان بلوچستان ایران عقب‌نشینی کردند و حمیدالله نیازمند در آن زمان به عنوان والی این ولایت انتخاب شد.[۱] پس از شکست طالبان در سال ۲۰۰۱، براهویی دوباره به مقام ولایت و فرماندهی لوای چهارم بازگشت.[۱]

والی نیمروز[ویرایش]

براهویی طولانی مدت‌ترین والی در ولایت نیمروز می‌باشد که چهار دوره در این پست خدمت کرده‌است. آغاز کار بند کمال خان، تأمین برق شهر زرنج از کشور ایران، ایجاد شهرک جدید ولسوالی چخانسور، تأمین امنیت شاهراه زرنج–دلارام، اعمار مجدد نهر لشکری (تأمین آب کشاورزی زرنج و کنگ)، ایجاد کمپ ترک اعتیاد (رایگان) برای بیماران مواد مخدر از جمله کارهای مهم آقای براهویی هنگام تصدی مقام ولایت نیمروز می‌باشد.

براهویی در حال بازدید از کمپ درمان اعتیاد

در کابینه افغانستان[ویرایش]

براهویی در سال ۲۰۱۰

ترورهای نا فرجام[ویرایش]

  • در اوایل سال ۱۳۸۸ خورشیدی، طالبان سعی کردند براهویی را که در آن زمان وزیر مهاجرین و عودت کننده گان بودند و در شهر زرنج ولایت نیمروز در منزلش بسر می‌برد، در یک حمله انتحاری بکشند، اما این حمله توسط پلیس مهار شد.
  • در اوایل سال ۱۳۹۰ خورشیدی، براهویی که والی ولایت نیمروز بود، به وسیله یک ماین با کنترل از راه دور هدف حمله قرار گرفت و جان سالم بدر برد، او در حال بازدید از یک پروژه آبیاری در کانال لشکری بود که خودروی حامل وی با ماین کنترل از راه دور در ناحیه دوم شهر زرنج نزدیک مدرسه دارالعلوم (مدرسه اسلامی) این شهر برخورد کرد.
  • در سال ۱۳۹۷ پسر وی صادق براهویی در یک حمله مسلحانه در شهر زرنج ترور شد. گروه طالبان در بیانیه‌ای اتهام ترور وی را رد کرده و آن را محکوم کردند.

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ Robert D. Crews, Amin Tarzi. The Taliban and the crisis of Afghanistan. Harvard University Press, 2008. شابک ‎۰−۶۷۴−۰۲۶۹۰-X, 9780674026902. Pg 185-187

پیوند به بیرون[ویرایش]

پرونده‌های رسانه‌ای مربوط به abdul Karim Brahui در ویکی‌انبار 

پیشین:
غلام دستگیر آزاد
فهرست والیان نیمروز
August 24, 2010 – ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۲
پسین:
امیرمحمد آخوندزاده