عبدالحسین عبدالرضا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
حسین عبدالرضا
حسین عبدالرضا در سال ۲۰۰۹
زادهٔ۱۵ ژوئیهٔ ۱۹۳۹
شرق، کویت
درگذشت۱۱ اوت ۲۰۱۷ (۷۸ سال)
لندن، انگلستان
ملیتکویتی
پیشهبازیگر، نویسنده
سال‌های فعالیت۱۹۶۱–۲۰۱۷
عنوانپدر کمدی
جایزه(ها)جایزه اتحادیه عرب برای پیشگامی در تئاتر
جایزه برای ستاره تئاتر، کویت (۱۹۸۰)
جایزه برای کارآفرینی در تئاتر، تونس (۱۹۸۷)
جایزه برای پیشگامی در تئاتر عربی، قاهره (۱۹۸۸)
جایزه سلطان بن علی العویس برای خلاقیت هنری عربی (۱۹۹۷)

عبدالحسین عبدالرضا (عربی: عبد الحسین عبد الرضا؛ زادهٔ ۱۵ ژوئیهٔ ۱۹۳۹در کویت-درگذشته ۱۱ اگوست ۲۰۱۷) یک هنرپیشه کویتی مشهور و برجسته به خصوص در خاورمیانه بود. از چندین برادر و خواهر فقط ایشان متولد ایران نبود و در کویت به دنیا آمد والدین این هنرمند اصالت ایرانی و بوشهری داشتند. پدر و مادر وی تنگستانی و از اهالی بندر رستمی دلوار بودند که مثل بقیهٔ بوشهریان قدیم به جهت کار از آنجا نقل مکان کرده و از طریق آبادان به بصره و بعد به کویت هجرت کردند، آنها باخانواده‌های عمویی و رستمی در تنگستان و خانواده‌های خنسیر در محله بندرگاه بوشهر نسبت فامیلی دارند و البته هنوز ارتباط و رفت و آمدشان را حفظ کرده‌اند[۲]

زندگی حرفه‌ای[ویرایش]

وی کار خود را با بازی در تئاتر و تلویزیون از سال ۱۹۶۲ آغاز کرد. مذکرات بو علیوی، درب الزلق و الاقدار از جمله مهم‌ترین سریال‌هایی بودند که وی در آن‌ها به ایفای نقش پرداخته‌است. وی همچنین در نمایش‌های بای بای لندن، سیف العرب، فرسان المناخ و عزوبی السالمیه بازی کرده‌است. یکی از مجموعه‌های بزرگ تئاتر کویت به نام عبدالحسین عبدالرضا نامگذاری شده‌است.[۳]

درگذشت[ویرایش]

وی در تاریخ ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ پس از عمل جراحی قلب در لندن در سن ۷۸ سالگی درگذشت. در خاکسپاری او تعداد زیادی از مردم کویت شرکت کردند.[۴] وی به دلیل گرایش‌های مذهبی همواره مورد هجمه داعش بوده‌است.

منابع[ویرایش]

  1. «وداع باشکوه با هنرمند مشهور و شیعه جهان عرب+ تصاویر». شیعه نیوز. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۸ اوت ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۱۸ اوت ۲۰۱۷.
  2. «بازیگر سرشناس و ایرانی‌تبار کویت درگذشت+ عکس». شفقنا. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۹ اوت ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۱۸ اوت ۲۰۱۷.
  3. «عبدالحسین عبدالرضا هنرمند بزرگ جهان عرب درگذشت». تابناک.
  4. وداع باشکوه با هنرمند مشهور و شیعه جهان عرب[پیوند مرده]

پیوند به بیرون[ویرایش]