عباسعلی کدخدایی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از عباسعلی کدخدائی)
عباسعلی کدخدایی
عضو حقوقدان شورای نگهبان
آغاز به کار
۲۳ تیر ۱۳۹۵
گمارندهسید علی خامنه‌ای
رئیسصادق لاریجانی
دوره مسئولیت
۱۹ آبان ۱۳۸۸ – ۲۳ تیر ۱۳۹۲
دوره مسئولیت
۱۳ مرداد ۱۳۸۰ – تیر ۱۳۸۶
سومین و پنجمین سخنگوی شورای نگهبان
دوره مسئولیت
۲۵ تیر ۱۳۹۵ – ۲۳ تیر ۱۴۰۰
پس ازنجات‌الله ابراهیمیان
پیش ازهادی طحان نظیف
دوره مسئولیت
۱ آذر ۱۳۸۴ – تیر ۱۳۹۲
پس ازغلامحسین الهام
پیش ازنجات‌الله ابراهیمیان
اطلاعات شخصی
زاده
عباسعلی كدخدایی اليادرانی

۱۳۴۰
اصفهان، ایران
ملیتایرانی
حزب سیاسیاصولگرا
پیشهسیاستمدار

عباسعلی کدخدایی الیادرانی (زاده ۱۳۴۰ در اصفهان)، استاد تمام دانشگاه تهران، عضو حقوقدان شورای نگهبان و عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

وی از تیر ۱۳۹۵ تا تیر ۱۴۰۰ و پیش‌تر از آبان ۱۳۸۴ تا تیر ۱۳۹۲ مسئولیت سخنگویی شورای نگهبان را بر عهده داشت.[۱] کدخدایی پیشتر، از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۶ و از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ نیز عضو شورای نگهبان (در دوره‌های چهارم و پنجم)، و از ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۲ (دوره ششم) قائم مقام دبیر شورای نگهبان، معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان بود.[۲] دوره قانونی کدخدایی و دو عضو دیگر در تیر ۱۳۹۲ به پایان رسید و وی با کم آوردن تنها یک رای در مجلس شورای اسلامی نتوانست مجدداً حقوقدان شورای نگهبان بماند.[۳] وی در تیر ۱۳۹۵ مجدداً از سوی مجلس به عضویت شورای نگهبان انتخاب شد.[۱] وزارت خزانه‌داری آمریکا در ۲۰ فوریه ۲۰۲۰ وی را به‌دلیل جلوگیری از انتخابات آزاد در ایران در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.[۴][۵][۶]

زندگی‌نامه[ویرایش]

کدخدایی پس از اتمام تحصیل در وزارت سپاه سابق مشغول به کار شد و پس از پایان جنگ ایران-عراق جهت ادامه تحصیل به انگلستان بورسیه گردید و کارشناسی ارشد و دکتری در حقوق بین‌الملل را از دانشگاه هال انگلستان اخذ کرد. در زمان ریاست علی لاریجانی بر سازمان صدا و سیما، وی به همراه سید قاسم زمانی، محمد شریف و غلامرضا رفیعی اولین مطالعات حقوقی در زمینهٔ ماهواره‌ها و پخش مستقیم آنها را در دفتر مطالعات حقوقی اداره کل حقوقی سازمان و تحت مدیریت قربانعلی مهری انجام دادند، که حاصل آن سه جلد کتاب می‌باشد. وی عضو هیئت علمی و استاد تمام گروه حقوق عمومی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران است. او مدتی رئیس پژوهشکده شورای نگهبان و پس از آن رئیس هیئت تطبیق مصوبات دولت با قوانین نیز بود.[۷] وی مقالات بسیاری در زمینه حقوق اساسی و حقوق بین‌الملل در نشریات تخصصی حقوق به چاپ رسانده‌است.[۸] کدخدایی در تاریخ ۲۹ خرداد ماه ۹۵ طی حکمی از سوی احمد جنتی به عنوان مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد.[۹] وی در مردادماه ۱۳۹۰ با حكم سید علی خامنه‌ای به عضويت هيئت عالی حل اختلاف قوا و تنظيم روابط قوای سه گانه درآمد و اين مسئوليت در سال ۱۳۹۵ مجددا تمديد شد.[۱۰]

تحریم[ویرایش]

وزارت خزانه‌داری آمریکا در ۲۰ فوریه ۲۰۲۰ عباسعلی کدخدایی را به همراه چهار عضو دیگر شورای نگهبان به‌دلیل جلوگیری از انتخابات آزاد در ایران تحریم شد.[۴][۵][۶]

پانویس[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ تابناک، سایت خبری تحلیلی. «آشنایی با ۳ حقوقدان جدید شورای نگهبان». سایت خبری تحلیلی تابناک|اخبار ایران و جهان|TABNAK. دریافت‌شده در ۲۰۱۷-۰۵-۱۷.
  2. «اعضای شورای نگهبان». وبگاه شورای نگهبان. دریافت‌شده در ۲۸ اسفند ۱۳۹۰.
  3. انتخاب ۳ حقوقدان جدید شورای نگهبان بوشهرنیوز
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ «برایان هوک: آمریکا مقامات شورای نگهبان که مانع انتخابات آزاد در ایران هستند را تحریم کرد». صدای آمریکا. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۲-۲۰.
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ Welle (www.dw.com)، Deutsche. «آمریکا ۵ عضو شورای نگهبان را در رابطه با انتخابات تحریم کرد | DW | 20.02.2020». DW.COM. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۲-۲۰.
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ «آمریکا احمد جنتی و چهار عضو شورای نگهبان را تحریم کرد». BBC News فارسی. ۲۰۲۰-۰۲-۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۲-۲۰.
  7. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۳ ژوئیه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱۵ مه ۲۰۱۳.
  8. عباسعلی کدخدایی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
  9. کدخدایی مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس خبرگان شد خبرگزاری دانشجویان ایران
  10. تشکیل هیأت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه و انتصاب رئیس و اعضای آن