عایشه‌نیل شاملی‌اوغلو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
عایشه‌نیل شاملی‌اوغلو
زادهٔ۲۰ مارس ۱۹۵۶ ‏(۶۸ سال)
استانبول، ترکیه
پیشهبازیگر، کارگردان تئاتر، نویسنده
سال‌های فعالیت۱۹۸۵–اکنون

عایشه‌نیل شاملی‌اوغلو (به ترکی استانبولی: Ayşenil Şamlıoğlu) (زادهٔ ۲۰ مارس ۱۹۵۶ - استانبول)، بازیگر، کارگردان و نویسنده تئاتر، سینما و سریال‌های تلویزیون ترکیه است.[۱][۲][۳]او همچنین در سریال از ما بهترون به خوبی ایفای نقش کرد

این هنرمند که در سال ۱۹۷۴ وارد دانشکده روزنامه‌نگاری و روابط عمومی دانشگاه استانبول شد، تحصیلات خود را رها کرد و برای تحصیل زبان در فرانکفورت به آلمان رفت. شاملی‌اوغلو، که به تئاتر در اینجا علاقه دارد، در کارهایی با گروه‌های تئاتر آماتور شرکت کرد. عایشه‌نیل شاملی‌اوغلو که پس از بازگشت به ترکیه در دانشکده معماری دانشگاه فنی خاورمیانه تحصیل کرده بود، برای دومین بار تحصیل را ترک کرد و به مدت یک سال در خبرگزاری آناتولی کار کرد و همچنین به طراحی در یک آژانس تبلیغاتی خصوصی علاقه داشت. شاملی‌اوغلو پس از فارغ‌التحصیلی از هنرستان دولتی ایالت آنکارا دانشگاه حاجت‌تپه، گروه تئاتر، در سال ۱۹۸۲ به عنوان بازیگر و دستیار کارگردان در اداره کل تئاترهای دولتی آدانا شروع به کار کرد.

این هنرمند که بین سال‌های ۱۹۸۸ تا ۱۹۸۹ درس‌های تئاتر را در دانشگاه حاجت‌تپه گذراند، مدتی به عنوان دبیرکل تئاترهای امور خارجه فعالیت کرد. عایشه‌نیل شاملی‌اوغلو، نویسنده اثری با عنوان دیپلم جنون که فیلمنامه، کارگردانی و فیلمبرداری آن را تونج باشاران بر عهده داشت، بیشتر به خاطر بازی در سریال‌های تلویزیونی خانم‌های فرخنده و شرایط خانه ما شناخته شد. او با شخصیت «حافظه» که در سریال تلویزیونی همدم من بازی کرد برای مخاطبان بیشتری شناخته شد. این هنرمند که در تئاترهای شهر استانبول و شرکت‌های خصوصی تئاتر مانند شرکت سماور کار می‌کند، کارگردانی و بازیگری را با هم انجام می‌دهد. شاملی‌اوغلو در ۲۹ مه ۲۰۰۹ به عنوان مدیر هنری عمومی تئاترهای شهر استانبول منصوب شد.

این هنرمند همچنین دختر ثروت شاملی‌اوغلو رئیس سابق دیوان محاسبات است. او در هفدهمین دوره جوایز تئاتر عفیفه عضو هیئت داوران بود.

بعضی از بازی‌های کارگردانی‌شده[ویرایش]

بازیگری در بازی‌ها[ویرایش]

بازی در فیلم‌ها[ویرایش]

بازی در مجموعه‌های تلویزیونی[ویرایش]

جوایز[ویرایش]

  • ۱۹۸۸، جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن توسط مؤسسه هنر برای بازی در نقش کینار خانم در فیلم آفیفه ژاله
  • ۱۹۹۷، نام من رگینه است (پیر ری)، جایزه مدیر مؤسسه هنری سال
  • ۱۹۹۸، پیله (عدالت آقااوغلو)، جایزه بهترین کارگردانی اسمت کونتای
  • ۱۹۹۸، مردگان می‌خواهند صحبت کنند (ملیح جودت آندای)، اسمت کونتای جایزه بهترین کارگردانی
  • ۲۰۰۰، دوشنبه پنجشنبه (موساهیپزاده جلال)، جایزه بهترین کارگردان اسمت کونتای
  • ۲۰۰۰، دوشنبه پنجشنبه (موساهیپزاده جلال)، باشگاه لیونز چیراعان - جایزه بهترین تهیه‌کننده تورکان کاهرامانکاپتان
  • ۲۰۰۰، دوشنبه پنجشنبه (موساهیپزاده جلال)، جایزه بهترین تولید مؤسسه هنری
  • ۲۰۰۰، دوشنبه پنجشنبه (موساهیپزاده جلال)، جایزه بهترین کارگردان انجمن منتقدان
  • ۲۰۰۰، تئاتر شهر استانبول، حرم غیررسمی (اوزن یولا)، موفق‌ترین جایزه کارگردان آفیفه

پیوند به بیرون[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. "Jet Sosyete'nin Zahide'si Ayşenil Şamlıoğlu kimdir? Kaç yaşında, nereli?". Hürriyet. 18 February 2018. Retrieved 9 September 2020.
  2. "Ayşenil Şamlıoğlu kimdir?". Posta. 17 May 2019. Retrieved 9 September 2020.
  3. "Ayşenil Şamlıoğlu kimdir? Ayşenil Şamlıoğlu nereli ve kaç yaşında?". Sözcü. 15 April 2020. Retrieved 9 September 2020.