عامل پارانویا (انیمه)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
عامل پارانویا
پوستر فیلم
کارگردانساتوشی کن
تهیه‌کنندهریکا تسوروزاکی
میتسورو یودا
هیدکی گوتا
نویسندهسِیشی میناکامی
ساتوشی کن
داستانژانر: درامِ دلهره آور
تریلرِ روانشناسانه
راز آلود
بر پایهرمانِ عامل پارانویا
اثر یوئیچی یومزو
ساتوشی کن
موسیقیسوسومو هیراساوا
تدوین‌گرتاکشی سیاما
شرکت
تولید
توزیع‌کنندهGeneon
MVM Films
Madman Entertainment
تاریخ‌های انتشار
شروع: ۲ فوریه ۲۰۰۴
پایان: ۱۸ می ۲۰۰۴
مدت زمان
۱۳ قسمت
هر قسمت ۲۴ دقیقه
کشورژاپن
زبانژاپنی

سریال عامل پارانویا یا همان Paranoia Agent (عنوان ژاپنی: 妄想代理人/Mōsō Dairinin) انیمه ای ژاپنی به کارگردانی ساتوشی کن است. ساتوشی کن، کارگردان انیمه‌های معروفی همچون آبی تمام‌عیار و بازیگر هزاره و پدرخوانده‌های توکیو و پاپریکا در سریال ۱۳ قسمتی عامل پارانویا با روایتی بزرگ‌سالانه دربارهٔ فروپاشی درونی یک جامعه و انسان‌های آن قصه گفته‌است.

خلاصه داستان[ویرایش]

وقتی یک فرد معروف اما به مشکل‌خورده در کار مشغول راه رفتن داخل خیابان‌هایی تاریک است، ناگهان صدایی می‌شنود. او می‌فهمد که باید از مهلکه بگریزد و می‌دود. اما زمین‌می‌خورد و بدون اینکه بداند به‌زودی همان محل زمین‌خوردن تبدیل به یکی از ترسناک‌ترین نقاط شهر برای او خواهد شد، سعی می‌کند طرح‌های خود را از روی آسفالت بردارد. ناگهان صدای حرکت سریع یک نفر با کفش اسکی چرخ‌دار به گوش هنرمند می‌رسد و او تا به خود می‌آید، مورد اصابت ضربهٔ محکم و دردناک یک چوب بیس‌بال قرار می‌گیرد…

ساخت[ویرایش]

ساتوشی کن ایده‌های استفاده‌نشده زیادی برای داستان‌ها و چیدمان‌هایی داشت که فکر می‌کرد خوب هستند، اما در هیچ‌یک از فیلم‌های او قرار نگرفته بودند، او که نمی‌خواست پروژه‌هایش را هدر دهد، تصمیم گرفت آن را به یک سریال تلویزیونی تبدیل کند که در آن از ایده‌های تجربی او استفاده شود. از مضامین اصلی این سریال محتوای اجتماعی، روانشناسی و معمایی آن است.

بازخوردها[ویرایش]

وب‌سایت جمع‌آوری نقد و بررسی راتن تومیتوز(Rotten Tomatoes) بر اساس ۱۲ بررسی منتقد (که میانگین امتیازشان به فیلم‌ها ۷٫۲/۱۰ بوده‌است) به این سریال امتیاز نادر ۱۰۰٪ را می‌دهد. اجماع نظرات منتقدان سایت چنین می‌گوید: «ساتوشی کن، نویسنده و کارگردان انیمه، دیدگاه تب‌آلود خود را به شکل سریالی در عامل پارانویا، با مدیتیشنی (تفکری) آزاردهنده دربارهٔ اضطراب فردی و اجتماعی، بیان می‌کند.»

جان ماهر از نشریه پیست(Paste)، عامل پارانویا را به‌عنوان چهاردهمین مجموعه بهترین انیمه تاریخ فهرست کرد و آن را با دیگر آثار کن، پاپریکا و پرفکت بلو مقایسه کرد و افزود: (این سریال یک تمرین عالی در تریلر روان‌شناختی است)

منابع[ویرایش]

https://en.wikipedia.org/wiki/Paranoia_Agent

]