طوطی‌نوک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

طوطی‌نوک
طوطی‌نوک سینه‌سفید (Psittiparus ruficeps)
رده‌بندی علمی e
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پرندگان
راسته: گنجشک‌سانان
بالاخانواده: سسک‌واران
Alliance: طوطی‌نوک
Horsfield & Moore, 1854
Genera

طوطی‌نوک (به انگلیسی: parrotbills) (گاهی کلاغ‌چرخ‌ریسک نیز نامیده می‌شود) یک گروه از پرندگان بومی در شرق آسیا و جنوب شرق آسیا عجیب و غریب هستند، هر چند جمعیت‌های رمیده در جاهای دیگر وجود دارند. آنها معمولاً پرندگان کوچک و دم درازی هستند که در نیزارها و زیستگاه‌های مشابه زندگی می‌کنند. آنها عمدتاً از دانه‌ها تغذیه می‌کنند، به عنوان مثال از علف‌ها، همان‌طور که از نامش پیداست، به خوبی با آنها سازگار است. زندگی در مناطق گرمسیری به تا آب و هوای معتدل جنوب، آنها معمولاً غیرمهاجر هستند.

چرخ‌ریسک نیزار یا «چرخ‌ریسک ریش‌دار»، گونه‌ای از اوراسیا که مدتهاست در اینجا قرار گرفته بود، در مقایسه، به خصوص در تابستان، حشره خوارتر است. همچنین به‌طور قابل توجهی در ریخت‌شناسی متفاوت است و بارها در خانواده تک‌نماد Panuridae قرار می‌گرفت. داده‌های توالی دی‌ان‌ای این را پشتیبانی می‌کند.

گونه‌های طوطی[ویرایش]

۳۷ گونه از طوطی و وابستگان در بین ۱۶ سرده پخش شده‌اند.[۱] این فهرست بر اساس توالی رده‌بندی IOC ارائه شده‌است و همچنین می‌تواند بر اساس حروف الفبا بر اساس نام مشترک و دو جمله ای مرتب شود.

طوطی‌نوک سینه‌خالدار (Paradoxornis guttaticollis) در مورلن، میزورام، هند
طوطی‌نوک سینه‌سیاه (Paradoxornis flavirostris) در پارک ملی ماناس، آسام، هند
طوطی‌نوک سینه‌سیاه (Paradoxornis flavirostris) در پارک ملی ماناس، آسام، هند

کلاد گونه‌های بزرگ[ویرایش]

سردهٔ Conostoma

سردهٔ Cholornis

سردهٔ Paradoxornis

Eggs white with various amounts of brown sprinkling or speckling. More basal lineage, possibly close to golden-breasted fulvetta (Lioparus chrysotis) and/or سسک تپه‌ای چین (Rhopophilus pekinensis).

سردهٔ Psittiparus

Eggs pale cream or bluish with more intense pattern

کلاد گونه‌های کوچک قهوه‌ای[ویرایش]

Small unmarked eggs, mid-blue or paler. Possibly close to any or all of fulvetta (typical fulvettas), Chrysomma, or چرخ‌ریسک الیکایی

سردهٔ Chleuasicus

سردهٔ Sinosuthora

Clade of small yellowish species[ویرایش]

Small unmarked eggs, mid-blue or paler. Possibly close to any or all of Fulvetta (typical fulvettas), Chrysomma, or چرخ‌ریسک الیکایی

سردهٔ Suthora

سردهٔ Neosuthora

Paradoxornithinae?[ویرایش]

به‌طور متقاعدکننده‌ای، طوطی‌نوک‌ها و وابستگان نزدیک آنها ممکن است متعلق به زیرخانواده Paradoxornithinae متمایز باشد که گویا پشتیبانی برای ارتباط آن به کلاد پایه‌ای سسکان اصلی Sylviidae آشکار نیست (Cibois 2003a, Jønsson & Fjeldså ۲۰۰۶).

منابع[ویرایش]

  1. Gill, F.; Donsker, D.; Rasmussen, P. (July 2021). "IOC World Bird List (v 11.2)". Retrieved July 14, 2021.