پزشکی عامیانه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از طب عامیانه)

پزشکی عامیانه که یا فولکلور به آن دسته از شیوه طبابت گفته می‌شود که تنها به دلیل نقل سینه به سینه آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع طب با پزشکی تجربی یا پزشکی سنتی ایرانی و پزشکی اسلامی که بر پایه طبیعیات فلسفه است[۱] تفاوت دارد. پزشکی عامیانه فقط به دلیل نقل سینه به سینهٔ آن کاربرد دارد[۲] ولی طب سنتی ایرانی و طب اسلامی بر پایه طبیعیات فلسفه دانسته می‌شود. به علاوه، پزشکی عامیانه از نظر علمی بودن از پزشکی سنتی ایرانی و پزشکی تجربی و پزشکی اسلامی ارزش پایینتری دارد، چرا که طب عامیانه اغلب با باورهای خرافی رابطه دارد[۳] و صحت و سقم این باورها با مراجع علمی طب تجربی و طب سنتی ایرانی و طب اسلامی قابل سنجش نیست.[۴] با این حال، پزشکی عامیانه به عنوان اطلاعات خام در صورت بررسی علمی می‌تواند دیگر مکاتب طبی را یاری دهد.[۵]

منابع[ویرایش]

  1. «طب سنتی برگرفته از طبیعیات فلسفه‌است».[پیوند مرده]
  2. «دکتر شمس اردکانی، از طب مردمی به عنوان طب عامیانه و ذخیره‌ای که می‌تواند طب نوین را یاری دهد یاد کرد». روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران. ۳ دی ۱۳۸۷. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۸ فوریه ۲۰۰۹. دریافت‌شده در ۱۷ آوریل ۲۰۱۱.
  3. «طب عامیانه و جایگاه آن در باور مردم». فرهنگخانه. ۱۸ بهمن ۱۳۸۸. بایگانی‌شده از اصلی در ۳ اکتبر ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۱۷ آوریل ۲۰۱۱.
  4. «کتاب طرح بررسی طب عامیانه در تهران و گلستان تا پایان بهمن ماه منتشر می‌شود». ایسنا. ۲ دی ۱۳۸۷. دریافت‌شده در ۱۷ آوریل ۲۰۱۱.[پیوند مرده]
  5. «دکتر ولایتی طب عامیانه را میراث گذشتگان به مردم عصر کنونی دانست». روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران. ۳ دی ۱۳۸۷. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۸ فوریه ۲۰۰۹. دریافت‌شده در ۱۸ آوریل ۲۰۱۱.

پیوند به بیرون[ویرایش]