ضد وسترن

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از ضدوسترن)

ضدوسترن (به انگلیسی: Anti-Westernوسترن مدرن یا وسترن متجدد (انگلیسی: Revisionist Western)، گونه‌ای از فیلم‌های وسترن به حساب می‌آیند که در میانه دهه ۱۹۶۰ و اوایل دهه ۱۹۷۰، رایج بودند. برخی از فیلم‌های پس از جنگ جهانی دوم، ایده‌آل‌ها و شکل‌های سنتی وسترن را با افزودن عناصری مانند تیرگی و سیاهی بیشتر، لحن بدبینانه‌تر و تمرکز بیشتر بر بی‌قانونی دوره زمانی فیلم و علاقه بیشتر به واقع‌گرایی به عوض رمانتیسم، به چالش کشیدند. استفاده از ضدقهرمان‌ها هنوز رواج داشت با این تفاوت که در این زیرژانر، نقش‌های قوی‌تری به زنان داده می‌شد و این فیلم‌ها، همدلی بیشتری با بومیان آمریکا و مکزیکی‌ها برمی‌انگیختند. با این‌که در این ژانر، همچنان به قدرت و اقتدار توجه می‌شد، اما به دیدگاه‌های انتقادی موجود به کسب و کار بزرگ، دولت آمریکا، تصویر مردانه (شامل نیروی نظامی و سیاست‌هایشان) و چرخش به سوی اصالت تاریخی بیشتر داشتن، توجه می‌شد.

ضدوسترن در هالیوود[ویرایش]

اغلب فیلم‌های وسترن از دهه ۱۹۶۰، تم ضدوسترن دارند. بسیاری از این فیلم‌ها توسط کارگردانان بزرگی ساخته شده‌است که وسترن را موقعیتی برای بیان نقد خود بر جامعه آمریکا و ارزش‌ها در ژانر جدید، دیده‌اند. فیلم‌های این دسته‌بندی شامل بر دشت مرتفع بتاز (۱۹۶۲) و این گروه خشن (۱۹۶۹) اثر سام پکینپا، کت بالو (۱۹۶۵) اثر الیوت سیلورستاین، بزرگ‌مرد کوچک (۱۹۷۰) اثر آرتور پن و مک‌بی و خانم میلر (۱۹۷۱) اثر رابرت آلتمن می‌شود.

وسترن اسپاگتی[ویرایش]

وسترن اسپاگتی، به خاطر زمینه ایتالیایی‌اش (گاهی نیز اسپانیایی)، به این نام خوانده شد. این فیلم‌ها اغلب به زبان ایتالیایی، بودجه کم و دارای شاخصه‌های سیال، خشونت‌آمیز و فیلم‌برداری مینیمالیستی بودند که به این واسطه، از اغلب قراردادهای ژانری وسترن‌های قدیمی اجتناب ورزیدند (به گفته برخی خالی از اسطوره کردند). این فیلم‌ها، اغلب به دلیل شباهت بوم اسپانیا به غرب وحشی، در این کشور فیلمبرداری می‌شدند. سرجو لئونه در این جنبش، که تلاش می‌کرد واقع‌گرایی بزرگ‌تری در شخصیت‌ها و پوشش آن‌ها به وجود بیاورد، نقشی فعال داشت. تمام این فیلم‌ها به شکلی ظریف، درگیری فرهنگ‌های انگلیسی و اسپانیایی را به تصویر کشیده می‌شود. لئونه از غرب وحشی، تصور مکانی کثیف و پر از شخصیت‌هایی از لحاظ اخلاقی، خاکستری و دوسویه داشت و این تصور، مبدل به یکی از ویژگی‌های جهانی وسترن اسپاگتی شده و در طیف وسیعی از این فیلم‌ها دیده می‌شود.

وسترن سرخ[ویرایش]

اوسترن یا وسترن سرخ، فیلم‌های وسترن شوروی و بلوک شرق است که به دو ژانر مرتبط تقسیم می‌شود:

  1. وسترن سرخ که در غرب وحشی آمریکا می‌گذرد مانند پسران خرس بزرگ (۱۹۶۶، آلمان شرقی). این دسته از فیلم‌ها بیشتر در اروپای شرقی ساخته می‌شدند.
  2. اوسترن (شرقی) که در استپ یا بخش‌های آسیایی شوروی می‌گذرد مانند محافظ شخصی.

واژه اوسترن از اوست که در آلمانی به معنای شرق است، گرفته شده‌است. فیلم‌های اوسترن گاهی با وسترن اسپاگتی مقایسه می‌شود چراکه در این ژانر نیز، از مناظر منطقه‌ای برای ایجاد فضای غرب وحشی آمریکا، بهره گرفته می‌شود.

فهرست فیلم‌های ضدوسترن[ویرایش]

فیلم‌ها[ویرایش]

دهه ۱۹۴۰[ویرایش]

دهه ۱۹۵۰[ویرایش]

دهه ۱۹۶۰[ویرایش]

دهه ۱۹۷۰[ویرایش]

دهه ۱۹۸۰[ویرایش]

دهه ۱۹۹۰[ویرایش]

دهه ۲۰۰۰[ویرایش]

دهه ۲۰۱۰[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]