صاریغ موشی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

صاریغ موشی
محدودهٔ زمانی: الیگوسن پسین تا دوران اخیر
رده‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
زیرشاخه: مهره‌داران
رده: پستانداران
فرورده: کیسه‌داران
راسته: کم‌برآمدگی‌داران
Paucituberculata

(آمگینو، ۱۸۹۴)
تیره: موش‌صاریغان
Caenolestidae

(تروئه‌سار، ۱۸۹۸)
سردهها

صاریغ‌های موشی یا کم‌برآمدگی‌داران (نام علمی: Paucituberculata) راسته‌ای از ابرراسته کیسه‌داران آمریکا است که شامل شش گونه صاریغ موشی می‌شود. صاریغ‌های موشی کوچک‌جثه هستند و ظاهری همانند موش دارند و تنها در رشته‌کوه‌های آند در آمریکای جنوبی یافت می‌شوند.

از این جانوران با نام موش‌صاریغ (نام علمی: Caenolestidae) و صاریغ‌های حشره‌خوارمانند نیز یاد می‌شود.

به این خاطر که برخلاف دیگر پستانداران، هریک از دندان‌های نیش پایینی صاریغ‌های موشی در بخش تاج، تنها یک برآمدگی (کاسپ) دارند به این راسته «کم‌برآمدگی‌داران» هم گفته شده‌است.[۱]

گستره پراکندگی[ویرایش]

صاریغان موشی در غرب آمریکای جنوبی در رشته‌کوه‌های آند در کلمبیا، اکوادور، پرو، و همچنین در جنوب شیلی از جمله در جزیره چیلوئه زندگی می‌کنند.

ویژگی ظاهری[ویرایش]

صاریغ‌های موشی ظاهری همچون حشره‌خوارها دارند. از آنجا که حشره‌خوارها در آمریکای جنوبی یافت نمی‌شوند (مگر در شمال دور آن)، صاریغ‌های موشی به صورت جزئی کنام آن‌ها را اشغال کرده‌اند. همانند حشره‌خوارها، صاریغ‌های موشی دارای سری کشیده هستند. طول بدنشان میان ۹ تا ۱۳ سانتی‌متر است و دمی دارند که طولی تقریباً برابر با طول بدن دارد. پوستشان پشمی صاف و ضخیم دارد که به صورت معمول به رنگ قهوه‌ای، خاکستری، یا سیاه‌است.

رده‌بندی[ویرایش]

شش گونه در تیره صاریغ‌های موشی وجود دارند که به شرح زیر هستند:[۲]

منابع[ویرایش]

  1. منبع. بازدد: ژوئیه ۲۰۱۴.
  2. Wilson, D. E.; Reeder, D. M., eds. (2005). Mammal Species of the World (به انگلیسی) (3rd ed.). Johns Hopkins University Press. p. 19–20. OCLC 62265494.
  • Kemp, T. S. (2005). The Origin & Evolution of Mammals (به انگلیسی). Oxford University Press.