صادق نراقی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
صادق نراقی
نماینده مجلس شورای ملی
دوره مسئولیت
۱۳۳۳ – ۱۳۳۹
حوزه انتخاباتیهمدان (دوره‌های هجدهم و نوزدهم)
اطلاعات شخصی
زادههمدان، ایران
ملیت ایرانی

صادق نراقی نماینده همدان در مجلس شورای ملی، از بستگان تیمسار فضل‌الله زاهدی و نقش‌آفرینان کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ بود.

خانواده[ویرایش]

صادق از خانواده سرشناس و بانفوذ نراقی در همدان و پدرش حاج محمد عمدةالتجار پسر حاج محمدرضا رئیس‌التجار بود. نیای بزرگ این خاندان، حاج ابوالقاسم معروف به دفتری فرزند علی بابا در زمان پادشاهی محمد شاه قاجار در سال ۱۲۳۰ خورشیدی همراه با برادرانش حسن، استاد آقاجان، حاج محمدرضا و آقا شیر محمد و تنها خواهرش و همچنین چندین نفر از خویشاوندان و خاندان علی بابا نراقی از نراق به همدان کوچید.

این خانواده‌ها و فرزندان و نوادگانشان در همدان به تجارت پرداختند و به ثروت و نفوذ رسیدند. املاک و روستاهایی را نیز صاحب شدند. خانواده‌های رضائی، دفتری، نراقی، رئوفی، قدیری، معینی، رضوانی، نجارزاده، بِهمَرام و زاهدی در همدان از همین نسلند.

در زمانی که رضاشاه با نام رضا خان میرپنج فرمانده آتریاد قزاق همدان بود، با پدر و پدربزرگش ارتباط دوستانه داشت و بارها از پدرش پول قرض کرد. در دوران پادشاهی رضا شاه، پدرش در سال ۱۳۱۴ به نمایندگی همدان در مجلس شورای ملی رسید (دوره دهم) اما عمر نمایندگی‌اش به پنج ماه نکشید.

خانه پدری‌اش در همدان که در اواخر دوره قاجار یا اوائل دوره پهلوی ساخته شده و در خیابان عباس‌آباد، کوچه کبابیان، بن‌بست خوانساری واقع است یکی از آثار ملی ایران به‌شمار می‌رود.[۱] اما مالک آن با شکایت به دیوان عدالت اداری، این بنا را از ثبت ملی خارج کرد، بی آنکه نسبت به مرمت آن اقدامی کند.[۲]

کودتای ۲۸ مرداد[ویرایش]

صادق نراقی وارد خدمات دولتی شد. با یکی از دختردایی‌هایش ازدواج کرد که خواهرزاده تیمسار فضل‌الله زاهدی بود و به ریاست یکی از ادارات همدان رسید. در ۲۵ مرداد ۱۳۳۲ به دستور زاهدی، صادق نراقی همراه با باجناقش پرویز یارافشار، عموی همسرش ابوالقاسم زاهدی، هرمز شاهرخ‌شاهی و حبیب‌الله نایبی مأمور شدند فرمانی را که شاه برای نخست‌وزیری زاهدی صادر کرده بود، همراه با نامه‌ای که خود زاهدی ضمیمه‌اش کرد، به وزارتخانه‌ها، ادارات دولتی، روزنامه‌ها و مجلات و مؤسسات ملی ابلاغ کنند. چاپ و تکثیر این نامه را نراقی انجام داد.[۳]

چند ماه پس از کودتا، نراقی به عنوان نماینده همدان به مجلس شورای ملی رفت و دو دوره بر کرسی نمایندگی نشست (دوره‌های هجدهم و نوزدهم).

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • وب‌لاگ سلحشوران شهر نراق. «گلین خواهر فضل اله زاهدی و عمه اردشیر زاهدی در نکاح حاج رضا معینی نراقی». پارامتر |پیوند= ناموجود یا خالی (کمک)
  • محمد افراسیابی. «نراقی‌های همدان، بخش آخر». وب‌لاگ عمو اروند. پارامتر |پیوند= ناموجود یا خالی (کمک)
  1. «دانشنامهٔ تاریخ معماری و شهرسازی ایران‌شهر». وزارت راه و شهرسازی. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۶ اکتبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۱۰ اکتبر ۲۰۱۹.
  2. «خانه نراقی را دریابید». خبرگزاری دانشجویان ایران. ۲۵ دی ۱۳۹۷.
  3. موحدین، حانیه (۲۸ مرداد ۱۳۹۹). «روزی که BBC و AP سنگ تمام گذاشتند». روزنامه فرهیختگان.