شیلین وودلی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از شی‌لین وودلی)
شیلین وودلی
وودلی در سال ۲۰۱۸
نام هنگام تولدشیلین دایان وودلی
زادهٔ۱۵ نوامبر ۱۹۹۱ ‏(۳۲ سال)
سن برناردینو، کالیفرنیا، ایالات متحده
پیشه
  • بازیگر
  • کنشگر
سال‌های فعالیت۱۹۹۹–اکنون
شریک(های)
زندگی
آرون راجرز (۲۰۲۰–اکنون؛ نامزد)

شیلین دایان وودلی (انگلیسی: Shailene Diann Woodley؛ زادهٔ ۱۵ نوامبر ۱۹۹۱) بازیگر و کنشگر آمریکایی است. او در سن برناردینو، کالیفرنیا به دنیا آمد و در سیمی ولی، کالیفرنیا بزرگ شد. وودلی مدلینگ را در چهار سالگی آغاز کرد و سپس به‌طور حرفه‌ای در نقش‌های کوتاه تلویزیون ایفای نقش کرد. او برای ایفای نقش مجموعهٔ درام زندگی مخفی نوجوان آمریکایی (۲۰۰۸–۲۰۱۳) به شهرت رسید.

نخستین تجربه ایفای نقش سینمایی وودلی در فیلم زادگان (۲۰۱۱) و سپس برای ایفای نقش در فیلم ژانر بلوغ اکنون شگفت‌انگیز (۲۰۱۳) یکی از بازیگران برجسته شد. او برای زادگان برندهٔ جایزه شوپارد و نامزد جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد و برای اکنون شگفت‌انگیز برندهٔ جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم ساندنس شد. او برای بازی در نقش نوجوان مبتلا به سرطان در درام عاشقانه بخت پریشان (۲۰۱۴) و بئاتریس پریور در سه‌گانهٔ علمی تخیلی مجموعه سنت‌شکن (۲۰۱۴–۲۰۱۶) به شهرت بیشتری دست یافت. وودلی از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ نقش قربانی تجاوز جنسی را در مجموعه درام دروغ‌های کوچک بزرگ از شبکهٔ اچ‌بی‌او را ایفا کرد که برایش نامزد دریافت جایزه امی ساعات پربیننده و گلدن گلوب شد. او در سال ۲۰۲۱ در فیلم‌های درام موریتانی و فال‌اوت ایفای نقش کرد که با تحسین منتقدان همراه بودند.

وودلی همچنین یک فعال محیط زیست است و به عنوان عضو هیئت مدیره کمیته اقدامات سیاسی انقلاب ما فعالیت کرده‌است.[۱][۲]

زندگی و حرفه[ویرایش]

شیلین دایان وودلی، پاریس ۲۰۱۴

وودلی در منطقهٔ سیمی ولی، کالیفرنیا متولد شد و در دبیرستان سیمی ولی تحصیل کرد. خانوادهٔ او شامل مادرش لری، پدرش لنی، برادر کوچکش تانر است. اگر چه مادر و پدرش از هم جدا شده‌اند ولی شیلین فهمیده‌است که آن‌ها هنوز تعطیلات را با یکدیگر می‌گذرانند. وودلی اولین تجربهٔ بازیگری خود را در سن ۵ سالگی داشت، وقتی که همراه پسر عمویش که یک مدل بود به یک آزمایش استعداد هنرپیشه رفتند. او توضیح داد که مادرم گفت: هی می‌خواهی امروز یک نمایش بازی کنی؟ و منم گفتم آره و این جوری بود که اتفاق افتاد. من اصلاً به آنها نگفتم که منو به یک تست هنر پیشگی ببرن.

در سال ۲۰۰۵ او نامزد جایزه هنرپیشه جوان شد در بخش: بهترین ایفای نقش در فیلم سینمایی، مجموعه‌های کوتاه یا مخصوص—در فیلم سینمایی جایی که خانه نامیده می‌شد در نقش کالی. او در نقش فلیسیتی مریمین در فیلم فلیسیتی: سرگذشت یک دختر آمریکایی دوباره نامزد جایزهٔ هنر پیشهٔ جوان شد، در این دو فیلم شیلین همراه با جان اشنیدر ظاهر شد. او در فیلمهای عبور جردن، بدون ردپا، همه ریمند را دوست دارند، اسم من ارل است، سی اس ای و نزدیک به خانه بازی کرده‌است. در سال ۲۰۰۷ وودلی در فیلم پوشش سرد در نقش سارا گاندن، قاتل خواهر کوچکتر قربانی بازی کرد. وودلی هم‌اکنون در مجموعهٔ زندگی مخفی نوجوانان آمریکایی در نقش امی جرگنز، دختر ۱۵ ساله‌ای که پی می‌برد او باردار شده‌است. این سریال اثر بارداری امی بر خانواده‌اش و دوستانش و به همان اندازه در دبیرستان گرَنت در کالیفرنیا را نشان می‌دهد. این مجموعه در ۱ ژوئیه ۲۰۰۸ شروع به ساخت شد.

فیلم‌شناسی[ویرایش]

سینما[ویرایش]

سال عنوان
۲۰۰۵ فلیسیتی: ماجراجویی دختر آمریکایی
۲۰۰۷ پول
۲۰۱۱ زادگان
۲۰۱۳ اکنون شگفت‌انگیز
۲۰۱۴ پرنده سفید در یک کولاک
سنت‌شکن
بخت پریشان
۹ بوسه
مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز ۲
۲۰۱۵ سنت‌شکن: شورشی
۲۰۱۶ مجموعه سنت‌شکن: هم‌پیمان
اسنودن
۲۰۱۸ شناور
۲۰۱۹ پایان‌ها، آغازها
۲۰۲۱ موریتانی
فال‌اوت
آخرین نامه از معشوقه شما
۲۰۲۲ انسان‌گریز dagger
۲۰۲۳ گرفتن قاتل
۲۰۲۳ ربات‌ها
۲۰۲۳ فراری
۲۰۲۳ پول احمقانه

تلویزیون[ویرایش]

سال عنوان
۱۹۹۹ جایگزینی پدر
۲۰۰۱–۲۰۰۳ منطقه
۲۰۰۱–۲۰۰۴ عبور از اردن
۲۰۰۳ بدون هیچ ردی
۲۰۰۳–۲۰۰۴ The O.C.
۲۰۰۴ همه ریموند را دوست دارند
۲۰۰۴ جایی که خانه نامیده می‌شد
۲۰۰۴–۲۰۰۵ جک و بابی
۲۰۰۵ روزی روزگاری یک تشک
۲۰۰۶ نام من ارل است
۲۰۰۷ سی‌اس‌آی: نیویورک
۲۰۰۷ کلوز د هوم
۲۰۰۷ پرونده سرد
۲۰۰۷ رویکرد نهایی
۲۰۰۸–۲۰۱۳ زندگی مخفی نوجوان آمریکایی
۲۰۱۷–۲۰۱۹ دروغ‌های کوچک بزرگ

منابع[ویرایش]

  1. Hensch, Mark (August 3, 2016). "Sanders fundraising 'to transform American society'". The Hill. Archived from the original on October 7, 2016. Retrieved October 12, 2016.
  2. "Bernie Sanders seeks contributions for 'Our Revolution'". USA Today. Archived from the original on October 10, 2016. Retrieved October 12, 2016.

پیوند به بیرون[ویرایش]