شیر آمریکایی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد


شیر آمریکایی
محدودهٔ زمانی: پلیستوسن، ۰٫۳۴۰ تا ۰٫۰۱۱ میلیون سال پیش
اسکلت شیر آمریکایی در موزه Page
وضعیت حفاظت
رده‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پستانداران
راسته: گوشت‌خواران
تیره: گربه‌سانان
زیرخانواده: پلنگیان
سرده: پلنگ‌مانندها
گونه: P. atrox
نام دوبخشی
Panthera atrox

شیر آمریکایی (نام علمی: Panthera atrox) که به نام‌های شیر آمریکای شمالی و شیر غارنشین آمریکایی نیز شناخته می‌شود، یک گونه منقرض‌شده از پلنگیان است که در دوره پلیستوسن و بین ۳۴۰٫۰۰۰ تا ۱۱٫۰۰۰ سال پیش بومی آمریکای شمالی بوده و برای دوره‌ای نزدیک به یک سوم میلیون سال زندگی می‌کرده‌است. بررسی‌های ژنتیکی نشان می‌دهند که این گونه رابطهٔ خویشاوندی نزدیکی با شیر غارنشین اوراسیایی (نام علمی: Panthera spelaea)[یادداشت ۱] داشته‌است.[۱] شیر آمریکایی حدود ۲۵٪ بزرگ‌تر از شیر امروزی (نام علمی: Panthera leo) بوده و از بزرگ‌ترین گربه‌سانان تاریخ به‌شمار می‌رود.

اندازه‌ها[ویرایش]

جمجمه یک شیر آمریکایی در موزه تاریخ طبیعی آمریکا
نگاره‌ای فرضی از پیکر شیر آمریکایی بر اساس سنگواره

طبق برآوردها طول شیر آمریکایی از نوک بینی تا پای دم حدود ۱٫۶ تا ۲٫۵ متر و ارتفاع آن تا شانه حدود ۱۲۰ سانتی‌متر بوده‌است؛ بنابراین این جانور از رقیب اصلی خود یعنی خرس کوتاه‌چهره کوچک‌تر بوده اما کوچکتر از دیگر گربه بزرگ پیشاتاریخی یعنی چاقودندان بوده‌است. در سال ۲۰۰۸ وزن این جانور را حدود ۴۲۰ کیلوگرم برآورد کردند.. یک مطالعه در سال ۲۰۰۹ وزن شیرهای نر را به‌طور میانگین حدود ۲۵۶ کیلوگرم و برای بزرگ‌ترین نمونه حدود ۳۶۰ کیلوگرم اعلام کرد .در نهایت شیر امریکایی بزرگترین گربه سان نیست.،[۲]

یادداشت‌ها[ویرایش]

  1. جمعیت شیر غارنشین از طریق تنگه برینگ در آلاسکا و غرب کانادا گسترش یافت.

منابع[ویرایش]

  1. Barnett، Ross (۲۰۰۹). «Phylogeography of lions (Panthera leo ssp.) reveals three distinct taxa and a late Pleistocene reduction in genetic diversity» (PDF). Molecular Ecology. ۱۸ (۸): ۱۶۶۸–۱۶۷۷. doi:10.1111/j.1365-294X.2009.04134.x. PMID 19302360. دریافت‌شده در ۲۴ مه ۲۰۱۲. بیش از یک پارامتر |نویسنده= و |نام خانوادگی= داده‌شده است (کمک)
  2. https://en.wikipedia.org/wiki/Smilodon#Description