شیره تریاک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

شیره‌ی تریاک (Opium sap) یا پالوده‌ی تریاک (Refined opium) نوعی ماده مخدر بسیار قوی است که با کمک «ساقی» تدخین می‌کنند.

ساختار[ویرایش]

شیرهٔ تریاک را هم از تریاک خام (Raw opium) و هم از سوختهٔ تریاک (Opium dross) می‌توان به دست آورد، اما نوع مرغوب آن از ترکیب ۳ نسبت سوختهٔ تریاک و ۱ نسبت تریاک خام به دست می‌آید.

تفاوت ظاهری شیره و سوخته در سطح متخلخل سوخته و سطح براق شیره‌ است. هردو رنگ قهوه‌ای سوخته مایل به سیاه دارند.

فرآوری[ویرایش]

مخلوط سوختهٔ تریاک و تریاک را ابتدا در آب داغ کاملاً حل می‌کنند و سپس حرارت می‌دهند. پس از گذراندن این ترکیب از صافی، و گرفتن «تفالهٔ» آن، آن را مجدداً تا نقطهٔ جوش حرارت می‌دهند تا قوام بیاید و سفت شود.

در ایران، گاهی تفاله را مجدداً به تریاک می‌افزایند و این تریاک تقلبی را به فروش می‌رسانند.[۱][۲]

تاثیر[ویرایش]

با توجه به‌ روش فرآوری، شیره فقط از ترکیبات محلول در آب تریاک تشکیل می‌شود. با توجه به اینکه مرفین و کدئین آلکالوئیدهای مؤثر اصلیِ تریاک حلّالیت بالایی در آب دارند، غلظت آن‌ها در شیره بسیار بیشتر از تریاک عادی است. اما ترکیبات نامحلول در آبِ موجود در تریاک، مثل پاپاورین و نوسکاپین، در شیرهٔ تریاک وجود ندارند. قدرت تخدیر شیره چندین برابر تریاک بوده و به معتادانی که دارای سطح مصرف زیاد هستند شیره‌ای گفته می‌شود .به دلیل قدرت تخدیر زیاد شیره، در هنگام مصرف، فرد شیره‌ای به حالت درازکشیده در می‌آید تا از افتادن بر زمین خودداری کند.[۲]

روش مصرف[ویرایش]

ابزار شیره‌کشی نگاری است، ولی شیره را با روش‌های دیگری مانند تدخین با سیخ و سنگ، بلعیدن و حل کردن در مایعات و نوشیدن نیز مورد استعمال قرار می‌دهند. [۲]

منابع[ویرایش]

  1. دهخدا. «نگاری». لغتنامهٔ دهخدا. دریافت‌شده در ۱۳ آبان ۱۳۸۸.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ «تأثیر «تریاک» بر روی کرتکس مغز بیشتر و ترک آن سخت‌تر است». ستاد مبارزه با مواد مخدر. بایگانی‌شده از اصلی در 31 اكتبر 2012. دریافت‌شده در ۱۳ آبان ۱۳۸۸. تاریخ وارد شده در |archive-date= را بررسی کنید (کمک)