شول (زرقان)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از شول (شیراز))
شول (شیراز)
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانفارس
شهرستانشیراز
بخشبخش زرقان
دهستانبندامیر
نام محلیشول بندامیر
نام‌های دیگرشول و
نام‌های قدیمیرجاباد شول
مردم
جمعیت۲۴۳۸ نفر (سرشماری ۹۵)
رشد جمعیت68
جغرافیای طبیعی
مساحت‌4856
آب‌وهوا
بارش سالانه890
روزهای یخبندان سالانه0
کد آماری۰۷۶۶۱۲

شول (شیراز)، روستایی از توابع بخش زرقان شهرستان شیراز در استان فارس ایران است . آنها باقی مانده قوم بزرگ و کهن شول هستند.که در زمان نادرشاه افشار به این محل کوچیده ان.بقیه شولان نیز به کرمانشاه در ایلات کلهر و سنجابی و زوله کوچیده اند و بخش کمی از آنها به جغین واقع در رودان استان هرمزگان کوچیده اند که به اسم سالاری جغین شناخته میشوند دوتا از آنها حاجعلی مش غلوم ، حسن مش غلوم هستند. شغل اصلی مردم چه در گذشته و در حال حاضر کشاورزی هست. این روستا با توجه به جمعیت کمی که دارد نقش بسیار بسزایی در اقتصاد منطقه کربال و حتی مرودشت دارد، مردمان غیور و زحمت کش این روستا به تنهایی 40درصد پیاز و 55درصد هویج استان فارس را تامین میکنن" مردمان این روستا اولین کسانی بودند که در منطقه مرودشت و زرقان به کشت هویج در حدود 60سال پیش روی آوردند. مردمان این روستا بعد از خشک سالی شدید منطقه کربال در حدود 10سال پیش بر خلاف مردم بقیه روستای کربال که به مهاجرت روی آوردند و خانه و کاشانه را رها کردند و به شهر رفتند با تلاش و کوشش فراوان زمین های منطقه مرودشت و تخت جمشید تا سعادت شهر را به زیر کشت هویج و پیاز بردند و توانستن جان تازه ای به اقتصاد منطقه کربال ببخشن تا حدی که این روستا علاوه بر رشد طبیعی جمعیت درگیر مهاجرت معکوس شد و در چند سال گذشته جمعیت آن به دوبرابر رسید. این روستا در حال حاضر نقشی بندرگاهی در شست و شوی هویج و بسته بندی ان و ارسال آن به مناطق مختلف کشور خصوصا اصفهان دارد.

جاذبه گردشگری و بعضی از نام هاي محلی

  1. غار_سوراخ که در سال 85در فهرست میراث طبیعی کشور شد

آبشار فصلی آب انداز (اوانداز به زبان محلی) (روستا های مجاور تلاش زیادی برای ثبت این آبشار در فهرست جاذبه‌های خود کردند که با درایت مردم روستا این توطئه شکست خورد. رود فصلی تنگ که در دره تنگ جریان دارد. قدمگاه عباسعلی چشم بیدی (چشمنه ای/چشمه نی)

سنگ حلال حرام

دره ی قلات

سر گود

سنگ شمشیری

ریز بلند

تل فرهادی

تل شتری

چاه برفی

دره ی ظلمآت

کوه زرد و دهها مورد دیگر باعث شده این روستا از روستاهای هدف گردشگری باشد.

آب شرب این روستا به خاطر کیفیت بالا زبان زد میباشد گفتنی است این روستا آب 7روستای دیگر از روستاهای کربال (خصوصا بندامیر که زیر مجموعه شول هست)را تامین میکند.

طبیعت بکر این روستا که جزوی از پارک ملی بمو است هرساله گردشگرانی زیادی را به این منطقه میکشاند البته وجود چند صد راس آهو، گوزن،پازن و به طبع ان وجود چندین قلاده پلنگ و چند دسته گرگ باعث شده طبیعت گردی بدون مشورت و همراهی مردمروستا کمی خطرناک باشد... ما منتظر حضور گرم شما در روستای شول زرقان هستیم. نویسنده: (حسین سالاری )

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان بندامیر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال 1401 ، جمعیت آن 5847(1002) بوده‌است.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.