شهروند روزنامه‌نگار

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از شهروند خبرنگار)
شهروند روزنامه‌نگار

شهروند روزنامه‌نگاران شهروندانِ معمولیِ یک جامعه هستند که در فرایندِ جمع‌آوری، گزارش، تحلیل و انتشارِ اخبار و اطلاعات در جامعه، نقشِ فعالی بازی می‌کنند.[۱] در سالهای اخیر پس از گسترش فرهنگ دیجیتال، اینترنت، تلفن‌های همراه دوربین‌دار و دوربین‌های دیجیتال همچنین شبکه‌های اجتماعی بسیاری از شهروندان عادی با تصویر برداری و عکاسی از وقایع پیرامون‌شان و انتشار آن در سطح اینترنت و شبکه‌های اجتماعی فرهنگ جدیدی به عنوان شهروند روزنامه‌نگار را پدیدآوردند. این واژه به هنگام وقایع پس از اعتراضات وال استریت و در جریان حرکت‌های جنبش اشغال وال استریت پدیدار شد و پس از آن در کشورهای همسایه و خاورمیانه در جریان وقایع بهار عربی نهادینه شد.

نکات آموزشی تصویربرداری برای شهروند روزنامه‌نگاری[ویرایش]

  • به یاد داشته باشید گوشی تلفن همراه را در هنگام تصویربرداری به صورت افقی بگیرید؛ و هنگام فیلمبرداری، حتماً تلفن خود را ۹۰ درجه چرخانده و به حالت افقی (Landscape) فیلمبرداری کنید.
  • به خاطر داشته باشید که هنگام گرفتن عکس یا فیلم، رعایت کنید و دستورها و قوانین را زیر پا نگذارید.
  • قبل از فیلم‌برداری از تمیز بودن لنز مطمئن شوید.
  • تنظیمات دوربین تلفن همراهِ خودرا، حتماً از پیش روی «کیفیت بالا» تنظیم کرده و قرار دهید.[۲][۳]

برخورد با انتشار دهنده در نظام جمهوری اسلامی[ویرایش]

بیشتر فیلم‌های منتشر شده در فضای مجازی از رفتارهای غیرقانونی ماموران امنیتی و مسئولان جمهوری اسلامی، به "دستگیری فیلمبردار و منتشر کننده فیلم" یا خبر منجر شده است.

پس از انتشار فیلمی از درگیری یک فرد روحانی با یک زن روستایی در روستای ششلو از توابع شهرستان لنگرود در فضای مجازی، سید هاشم میر حسینی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان لنگرود از پیگیری مسئولان امنیتی برای شناسایی انتشار دهندگان تصویر این درگیری خبرداد.[۴]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Bowman, S. and Willis, C. "We Media: How Audiences are Shaping the Future of News and Information. بایگانی‌شده در ۳۱ ژوئیه ۲۰۱۷ توسط Wayback Machine" 2003, The Media Center at the American Press Institute.
  2. خبرگزاری باشگاه خبرنگاران (۲۰۱۶-۰۱-۱۶). «آموزش تصویربرداری خبری برای شهروندخبرنگاران + فیلم». خبرگزاری باشگاه خبرنگاران | آخرین اخبار ایران و جهان | YJC. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۴-۱۶.
  3. «چگونه فیلم بهتری برای پخش در گزارشگر من و تو بگیری». اتاق خبر. ۲۰۱۹-۰۳-۰۸. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۴-۱۶.
  4. «با منتشرکنندگان تصاویر ضرب و شتم زن سالخورده توسط یک روحانی برخورد جدی خواهد شد!». رویداد ۲۴. ۰۱ مرداد ۱۴۰۲. دریافت‌شده در ۲۳ ژوییه ۲۰۲۳. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازبینی=،|تاریخ= را بررسی کنید (کمک)