ناحیه چاغی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از شهرستان چاغی)
ضِلع چاغی
ناحیه چاغی
ناحیه چاغی در نقشهٔ پاکستان با رنگ سرخ تیره نشان داده شده‌است.
ناحیه چاغی در نقشهٔ پاکستان با رنگ سرخ تیره نشان داده شده‌است.
مختصات: ۲۹° شمالی ۶۴° شرقی / ۲۹°شمالی ۶۴°شرقی / 29; 64
کشور پاکستان
ایالتایالت بلوچستان پاکستان
بنیادگذاری۱۸۹۶
ستادچاغی
مدیریت
 • فرماندارمیر محمد هاشم نوت زهی[۱]
مساحت
 • کل۵۰۵۴۵ کیلومتر مربع (۱۹۵۱۶ مایل مربع)
جمعیت
 (برآورد 2005)
 • کل۲۵۰۰۰۰
 • تراکم۴٫۹۵/کیلومتر مربع (۱۲٫۸/مایل مربع)
منطقه زمانییوتی‌سی +۵ (PST)

ناحیه چاغی بزرگترین ناحیه در پاکستان می‌باشد که در شمال باختری ایالت بلوچستان پاکستان قراردارد. چاغی با افغانستان و ایران هم‌مرز است. آوازهٔ این بخش در دورهٔ معاصر بیشتر به دلیل آزمایش جنگ‌افزار هسته‌ای پاکستان در سال ۱۹۹۸ میلادی و در تپه‌های راس‌کوه است.

اهالی چاغی بلوچ‌های نوتی زهی می‌باشند، اما بعدها سنجرانی‌های بلوچ که از اهالی افغانستان هستند به دالبندین می‌آیند تا در آنجا ساکن شوند که نوتی‌زهی‌ها مانع سکونت‌شان می‌شوند، ازاین‌رو به چاغی می‌آیند و در آنجا سکونت می‌کنند و سالیان بر منطقه حکومت می‌کنند. سرانجام طایفه نوتی زهی شکست سختی به نیروهای انگلستان در این منطقه می‌دهند و این منطقه را از وجود خائنان و مزدوران انگلیس پاکسازی می‌کنند. از تاریخ باستانی این بخش آگاهی‌های چندانی در دست نیست. بازماندهٔ بناهایی که می‌نماید آتشکده بوده باشند و نیز باقی‌مانده‌ای از قنات‌های کهن در اینجا دیده شده‌است. از ۱۸۹۶ این منطقه به صورت یک بخش در پاکستان درآمد. تنها زیرمجموعهٔ چاغی، نوشکی می‌باشد. مردمان این منطقه بلوچ‌اند ولی پیرامون ۵۳ هزارتن پناهندهٔ افغانستانی نیز در آنجا می‌زیند.

منابع[ویرایش]

Wikipedia contributors, "Chaghi District," Wikipedia, The Free Encyclopedia, http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Chaghi_District&oldid=646606372 (accessed March 12, 2015).