شهرستان لوپ

مختصات: ۳۷°۰۴′۲۶″شمالی ۸۰°۱۱′۲۰″شرقی / ۳۷٫۰۷۴°شمالی ۸۰٫۱۸۹°شرقی / 37.074; 80.189
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شهرستان لوپ
洛浦县لوپ ناھىيىسى
موقعیت شهرستان لوپ در نقشه
موقعیت شهرستان لوپ در نقشه
Lop در سین‌کیانگ واقع شده
Lop
Lop
Location of the seat in Xinjiang
مختصات: ۳۷°۰۴′۲۶″شمالی ۸۰°۱۱′۲۰″شرقی / ۳۷٫۰۷۴°شمالی ۸۰٫۱۸۹°شرقی / 37.074; 80.189
کشورچین
مناطق خودمختار چینسین‌کیانگ
ولایت‌های چینولایت ختن
تقسیمات اداری۱ ناحیه
۴ شهرک
۵ قصبه
مرکز اداریناحیهٔ «منطقه شهریِ لوپ»
مساحت
 • کل۱۴۱۱۴ کیلومتر مربع (۵۴۴۹ مایل مربع)
جمعیت
 (۲۰۲۰)
 • کل۲۸۶٬۹۰۰
 • تراکم۲۰/کیلومتر مربع (۵۳/مایل مربع)
منطقه زمانییوتی‌سی +۸ (زمان چین)
کد پیشوند پلاک خودروR

شهرستان لوپ (به اویغوری: لوپ ناھىيىسى، به چینی: 洛浦县، به پین‌یین: Luòpǔ Xiàn) یک شهرستان در چین است که در ولایت ختن واقع شده‌است.[۱]

جمعیت[ویرایش]

ترکیب قومیتی شهرستان لوپ
قومیت درصد
اویغور
۹۸٫۴٪
هان
۱٫۵٪
سایر
۰٫۱٪
منبع سرشماری جمعیت : [۲]

تاریخچه[ویرایش]

بین سال‌های ۱۸۸۳ میلادی و ۱۹۱۳ میلادی، تحت حاکمیت دودمان چینگ، «ولایت ختن» برای اولین بار تاسیس شد. منطقهٔ لوپ در این ولایت قرار داشت.

در سال ۱۹۱۳ میلادی، با تاسیس جمهوری چین (۱۹۴۹–۱۹۱۲)، این ولایت منحل شده. ۱۲ شهرستان با هم یکی شده و ولایت کاشغر را تاسیس کردند. ۴ تا از این ۱۲شهرستان، شامل اراضی تشکیل دهندهٔ ولایت ختن امروزی هستند، منجمله شهرستان لوپ.

در سال ۱۹۲۰ میلادی، ولایت ختن، شامل ۶ شهرستان ختن، کرییه، گوما، لوپ، قره‌قاش، و کارگیلیک تاسیس شد.

در سالهای ۱۹۳۳ و ۱۹۳۴ میلادی، در منطقهٔ کاشغر که در آن زمان شامل ولایت خودمختار قزل‌سو قرقیز نیز می‌شد، در طی شورشی علیه حکومت استانی وفادار به جمهوری چین، کشور جدیدی به طول دو سال با نام جمهوری اسلامی ترکستان شرقی اعلام شده بود. در منطقهٔ ختن نیز، کشوری با نام «امارت اسلامی ختن» اعلام شد.

بین سال‌های ۱۹۳۴ تا ۱۹۳۷ میلادی، منطقهٔ ختن تحت سلطهٔ جنگ‌سالاران هوئی (مسلمانان چینی‌تبار) بود، در حکومتی که اصطلاحا با نام «دونگانستان» از آن یاد می شود. (در منابع روسی، هوئی‌ها را دونگان می نامند)

بین سالهای ۱۹۵۴ و ۱۹۵۶ میلادی، «ولایت خودمختار جنوب سین‌کیانگ» (مشابه ولایت خودمختار ایلی قزاق) با تحت مدیریت داشتن ولایات کاشغر، یارکند، آق‌سو، ختن، و ولایت خودمختار قزل‌سو قرقیز ایجاد شد.

تقسیمات اداری[ویرایش]

شهرستان لوپ متشکل از ۱ ناحیه، ۴ شهرک و ۵ قصبه است. نام تنها ناحیهٔ تابع شهرستان لوپ، ناحیهٔ «منطقهٔ شهری» می باشد، و شامل محلات شهری شهر لوپ است. یکی از شهرک‌های تابع شهرستان لوپ، «شهرک لوپ» نام دارد، که سابقا محلات شهری شهر لوپ را در بر می گرفته. اما با جدا شدن این محلات،‌ «شهرک لوپ» شامل حلقه‌ای محله و روستا دورادور شهر لوپ می شود.


جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Lop County». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی.
  2. 3-7 各地、州、市、县(市)分民族人口数 [3-7 Population by Nationality by Prefecture, State, City and County (City)]. tjj.xinjiang.gov.cn (به چینی). Statistical Bureau of Xinjiang Uyghur Autonomous Region. 2020-06-10. Archived from the original on 2020-11-01. Retrieved 2021-06-11.

پیوند به بیرون[ویرایش]