شهرستان ازنا

مختصات: ۳۳°۵۶′ شمالی ۴۹°۲۴′ شرقی / ۳۳٫۹۳۳°شمالی ۴۹٫۴۰۰°شرقی / 33.933; 49.400
صفحه نیمه‌حفاظت‌شده
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

شهرستان ازنا
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانلرستان
مرکز شهرستانازنا
سایر شهرهاازنا، مومن‌آباد
بخش‌هامرکزی، جاپلق
سال تأسیس۱۳۷۳
مردم
جمعیت۷۱٬۵۸۶ نفر[۱]
مذهبشیعه
جغرافیای طبیعی
مساحت۱۲۱۲ کیلومتر مربع[۱] کیلومتر مربع

شهرستان ازنا یکی از شهرستانهای استان لرستان است. مرکز این شهرستان، شهر ازنا است. این شهر در دشت وسیع جاپلق جا دارد. شهرستان ازنا از جنوب به اشترانکوه و سفیدکوه از غرب به دربند و چشمه قل‌قل و تیان و شهرستان دورود، از شرق و شمال به امامزاده قاسم و مؤمن‌آباد در دشت فرزیان و شهرستان شازند و شهرستان خمین و از شرق به شهرستان الیگودرز محدود است.

تقسیمات کشوری

کشاورزی

بیش از ۸۰ درصد از مساحت شهرستان ازنا را دشتهای حاصل خیز و کشاورزی تشکیل می‌دهد وضعیت جغرافیایی ازنا زیبا و جذاب است به طوری که بیشتر مناطق را دشت تشکیل می‌دهد اما این دشت‌ها که به نوبه خود جزء بهترین مناطق کشاورزی ایران نیز می‌باشد به طرز زیبایی به یکباره به کوه‌های سر به فلک کشیده از جمله اشترانکوه، سفیدکوه بزرگ و کوچک چال خاتون و مسترون (ماه‌سران) تبدیل می‌شود. این وجه جغرافیایی وضع اقتصادی کشاورزان را بهبود بخشیده به طوری که شهرستان ازنا حدود ۱۰ درصد لوبیای کشور را تولید می‌کند. طبق آمار سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان، شهرستان ازنا مقام اول را در تولید گندم استان را دارا می‌باشد. وجود دو سیلوی بزرگ در شهر ازنا و در کنار ایستگاه راه‌آهن این شهر را به محل تجمع و انتقال گندم منطقه تبدیل کرده‌است.[نیازمند منبع]

زبان

زبان مردم شهرستان ازنا لری با دو گویش بختیاری و گاپله ایی است.[۲][۳]

منابع

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ «موقعیت شهرستان ازنا». بایگانی‌شده از اصلی در ۶ اكتبر ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۷ ژوئن ۲۰۱۲. تاریخ وارد شده در |archive-date= را بررسی کنید (کمک)
  2. «ازنا | دائرةالمعارف بزرگ اسلامی | مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی». www.cgie.org.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۱-۲۷.
  3. «شهرستان ازنا - Ήằṃịḋ Ņϊςқћảђ». aznayi.lxb.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۱-۲۷.