شهرداری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد


شهرداری معمولاً به بخشی شهری از تقسیمات کشوری گفته می‌شود که به صورت یک ابرشرکت با قدرت خودگردان یا در حیطه قضایی اداره می‌شود. همچنین اصطلاح شهرداری به معنی بدنه حاکم در یک شهرداری نیز گفته می‌شود.[۱] در ایران بدلیل ساختار پیچیده شهرداری بخصوص در مورد پرونده های ساختمانی تنها یک سامانه برای مشاوره به پرونده های شهرداری به اسم الو شهرداری وجود دارد

واحد
تقسیمات کشوری
مسئول نهاد نوع مرکز
کشور وزیر کشور وزارت کشور دولتی پایتخت
استان استاندار استانداری مرکز استان
شهرستان فرماندار فرمانداری (ویژه) مرکز شهرستان
بخش بخشدار بخشداری مرکز بخش
دهستان بخشدار
(قبلاً دهدار)
بخشداری
(قبلاً دهداری)
مرکز دهستان
شهر شهردار شهرداری عمومی
غیردولتی
روستا دهیار دهیاری


قدرت سیاسی[ویرایش]

قدرت شهرداری ، محدوده‌ای از استقلال مَجازی است که برای کمک و تکمیل حاکمیت‌پذیری از دولت است. شهرداری‌ها ممکن است حق داشته باشند که برای افراد و شرکت‌ها مالیات وضع کنند مثل مالیات بر درآمد، مالیات بر دارایی و مالیات بر درآمد شرکت‌ها و همچنین ممکن است بودجه کلانی را نیز از دولت‌ها دریافت کنند.

شهرداری براساس کشورها[ویرایش]

کشور لغت
ایتالیا کمونه commune
استرالیا لوکال گاورنمنت اریا local government area LGA
تایوان شهرداری ویژه
نیویورک، ایالات متحده بارو borough

ایران[ویرایش]

در ایران شهرداری‌ها تمایل و گرایش زیادی برای ایفای اقتدار خود در حوزه‌های مختلف دارند ولی در بسیاری از موارد اقدامات آنها با حقوق ملت در تعارض هستند.[۲][۳] یکی از ملموس‌ترین مظاهر فساد در ساختار اداری ایران در شهرداری‌ها جریان دارد. در اغلب تحقیقات پراکنده‌ای که درباره فساد در ایران انجام شده و نتایج آن در دسترس عمومی قرار گرفته است،‌ شهرداری‌ها در صدر سازمان‌های اداری فاسد معرفی شده‌اند.شهرداری‌ها در نتایج نظرسنجی موسسه «آی‌پز» در سال ۱۳۹۴ نیز در صدر فاسدترین نهادها در ایران قرار داشتند.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "Municipality". Merriam-Webster.
  2. حسین احمدی نیاز (۲۲-۱۰-۱۳۹۲). «دیوان عدالت اداری و دعوت از شهرداری به قانونگرایی». vekalatonline.ir نقل از پایگاه خبری رسانه قانون. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  3. حسین احمدی نیاز (شماره ۳۳۶ شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۲). «دیوان عدالت اداری و دعوت از شهرداری به قانونگرایی». روزنامه قانون. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)