شمع شیکاگو 4 (راکتور آزمایشی I )

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
تصویری از EBR 1

شمع شیکاگو 4

(به انگلیسی: Experimental Breeder Reactor I)

یک راکتور تحقیقاتی غیرفعال شده و تاریخی ایالات متحده واقع در بیابان آیداهو در حدود 29 کیلومتری جنوب شرقی آرکو است.[۱] شمع شیکاگو 4 اولین رآکتور تولیدکننده برق جهان بود. ساعت 1:50 بعد از ظهر در 20 دسامبر 1951 ، هنگامی که برق کافی برای روشن کردن چهار لامپ 200 واتی را تولید کرد ، به اولین نیروگاه های هسته ای تولید کننده برق در جهان تبدیل شد.[۲] متعاقباً EBR-I برق کافی برای تأمین انرژی ساختمان خود را تولید کرد و تا سال 1964 همچنان مورد استفاده قرار گرفت و در این سال از رده خارج شد. امروز تبدیل به موزه شده است این موزه از اواخر ماه مه تا اوایل سپتامبر برای بازدیدکنندگان باز است. [۳]

EBR-I در سال 1964 توسط شرکت آرگون غیرفعال شد و با رآکتور جدیدی به نام Experimental Breeder Reactor II جایگزین شد.[۴]

تاریخچه[ویرایش]

این پروژه بخشی از ایستگاه ملی آزمایش رآکتور (که از سال 2005 آزمایشگاه ملی آیداهو) بود ، ساخت EBR-I در اواخر سال 1949 آغاز شد. رآکتور توسط تیمی به رهبری والتر زین در آزمایشگاه ملی آرگون سایت آیداهو ، طراحی و ساخته شده است. در مراحل اولیه خود ، از نیروگاه رآکتور با نام های شمع شیکاگو 4 (CP-4) و شمع جهنمی زین یاد می شد. نصب رآکتور در EBR-I در اوایل سال 1951 انجام شد (اولین رآکتور در آیداهو) و در 24 آگوست 1951 کار تولید برق را آغاز کرد. در 20 دسامبر همان سال ، انرژی اتمی برای اولین بار در EBR-1 با موفقیت راه اندازی شد ، رآکتور توان کافی برای روشنایی کل ایستگاه را تولید می کرد. این نیروگاه از 1.4 گرم مگاوات گرمای تولید شده توسط رآکتور ، 200 کیلووات برق تولید می کرد.

خارج شدن از سرویس[ویرایش]

EBR-I در سال 1964 غیرفعال شد و با رآکتور جدیدی به نام Experimental Breeder Reactor II جایگزین شد. طی مراسم در سال 1965 در تاریخ 25 آگوست 1966 به رهبری رئیس جمهور لیندون جانسون و گلن تی سیبورگ به عنوان یک نماد تاریخ ملی اعلام شد. همچنین در سال 2004 به عنوان نقطه عطف صنعت هسته ای اعلام شد.

جستارها[ویرایش]

شمع شیکاگو

شمع شیکاگو 3

شمع شیکاگو 5

منابع[ویرایش]

  1. «NPGallery Asset Detail». npgallery.nps.gov. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۱-۱۴.
  2. «Fast Reactor Technology - Reactors designed/built by Argonne National Laboratory». www.ne.anl.gov. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۱-۱۴.
  3. «National Historic Landmarks Program (NHL)». web.archive.org. ۲۰۰۸-۰۱-۱۰. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۰ ژانویه ۲۰۰۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۱-۱۴.
  4. "NUCLEAR REACTORS BUILD, BEING BUILT, OR PLANNED IN THE UNITED STATES AS OF JUNE 30, 1970" (به انگلیسی). Sat Oct 31 00:00:00 EST 1970. {{cite journal}}: Cite journal requires |journal= (help); Check date values in: |date= (help)