شماره ۱۰ خیابان کلاورفیلد

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شمارهٔ ۱۰ خیابان کلاورفیلد
پوستر فیلم
کارگرداندان تراختنبرگ
تهیه‌کنندهجی. جی. آبرامز
فیلمنامه‌نویس
بازیگرانمری الیزابت وینستد
جان گودمن
جان گلگر، جونیور
موسیقیبر مک‌کرری
شرکت
تولید
توزیع‌کنندهپارامونت پیکچرز
تاریخ‌های انتشار
  • ۸ مارس ۲۰۱۶ (۲۰۱۶-۰۳-۰۸) (نیویورک)
  • ۱۱ مارس ۲۰۱۶ (۲۰۱۶-۰۳-۱۱) (ایالات متحده)
مدت زمان
۱۰۳ دقیقه[۱]
کشورآمریکا
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۱۵ میلیون دلار[۲]
فروش گیشه۱۰۸ میلیون دلار[۳]

شمارهٔ ۱۰ خیابان کلاورفیلد[۴] (انگلیسی: Cloverfield Lane 10) یک فیلم مهیج رمزآلود، فراطبیعی به کارگردانی دان تراختنبرگ است که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد. از بازیگران آن می‌توان به مری الیزابت وینستد، جان گودمن، جان گلگر، جونیور اشاره کرد.

در سال ۲۰۱۲ جاش کمپل و مت استوکن فیلمنامه ای بسیار کم خرج نوشتند به نام زیر زمین که در لیست جذاب‌ترین فیلمنامه‌های تولید نشده سال ۲۰۱۲ قرار گرفت. کمپانی پارامونت این فیلمنامه را خرید و دیمین شزل را برای بازنویسی فیلمنامه و کارگردانی آن استخدام کرد. اما شزل وقتی بودجه ساخت فیلم ویپلش را بدست آورد از کارگردانی انصراف داد و فقط فیلمنامه را بازنویسی کرد. در نهایت دان تراختنبرگ جایگزین او شد. این اولین فیلم تراختنبرگ محسوب می‌شود.

سازندگان در هنگام ساخت فیلم متوجه شباهت داستانی با فیلم کلاورفیلد ساخته مت ریوز شدند و نام فیلم را تغییر دادند. جی.جی.آبرامز که هم تهیه‌کننده کلاورفیلد و هم تهیه‌کننده این فیلم بوده‌است در مصاحبه ای این فیلم را "خویشاوند خونی" کلاورفیلد خواند و گفت که ایده‌هایی برای ساختن قسمت سوم دارد که داستان این دو فیلم را بیشتر به هم مرتبط می‌کند. منتقدان از فیلم خوششان آمد و اغلب نقدهایی مثبت دربارهٔ فیلم نوشتند. شمارهٔ ۱۰ خیابان کلاورفیلد ۱۵ میلیون دلار خرج برداشت و در گیشه به فروش بیش از ۱۰۰ میلیون دلار رسید که برای فیلمی ترسناک با بودجهٔ کم رقم قابل توجهی است.

داستان فیلم[ویرایش]

«میشل» که بعد از مشاجره با نامزدش خانه را ترک کرده با ماشین دچار سانحه می‌شود. روز بعد در اتاقی دربسته به هوش می‌آید در حالی که مرد فربهی که خود را هوارد می‌نامد ادعا دارد کره زمین مورد حمله موجودات فضایی قرار گرفته و او میشل را از مرگ نجات داده است. بعد از دیدن «امت» که بازماندهٔ دیگری است کمی از تردیدهای میشل کاسته می‌شود اما وقایع بعدی به بحرانی غیرقابل کنترل ختم می‌شود.

بازیگران[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "۱۰ CLOVERFIELD LANE (12A)". هیئت رده‌بندی سنی فیلم‌های بریتانیا. March ۹, ۲۰۱۶. Retrieved March 9, 2016.
  2. Lang, Brent (March ۹، ۲۰۱۶). "Box Office: 'Zootopia' to Trample '۱۰ Cloverfield Lane٬' 'Brothers Grimsby'". Variety (magazine). Retrieved March 10، 2016. {{cite web}}: Check date values in: |accessdate= و |date= (help)
  3. "۱۰ Cloverfield Lane (۲۰۱۶)". Box Office Mojo. Retrieved March 13، 2016. {{cite web}}: Check date values in: |accessdate= (help)
  4. «فیلمی به سبک هیچکاک: «شماره ۱۰ خیابان کلاورفیلد»». یورونیوزفارسی. ۱۰ مارس ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۱۴ مارس ۲۰۱۶.

پیوند به بیرون[ویرایش]