شلدون کوپر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از شلدن کوپر)
شلدون کوپر
شخصیت تئوری بیگ بنگ
جیم پارسونز در نقش دکتر شلدون کوپر
نخستین حضورقسمت آغازین (Pilot)
آخرین حضور«سندرم استکهلم» (۲۰۱۹)
اطلاعاتِ درون‌داستانی
عنواندکتر
پیشهفیزیک نظری
خانوادهمری کوپر (مادر)
جورج کوپر (پدر، فوت‌شده)
میسی کوپر (خواهر دوقلو)
جورج کوپر (برادر بزرگتر)
دینبی‌دین
ملیتایالات متحده آمریکا

شلدون لی کوپر (به انگلیسی: Sheldon Lee Cooper B.S. , M.S. , M.A.Ph.D. , Sc.D[۱][۲] (متولد ۱۹۸۰) یک شخصیت ساختگی در مجموعه تلویزیونی شبکه سی‌بی‌اس یعنی تئوری بیگ بنگ است. بازیگر این نقش جیمز پارسونز می‌باشد که به خاطر ایفای این نقش دو جایزه امی و یک جایزه گلدن گلوب برده‌است.

شلدون یک فیزیک‌دان نظری در مؤسسه فناوری کالیفرنیا است که با دوستش، لئونارد هافستادر (جانی گالکی) زندگی می‌کند.
به نظر شلدون او از لحاظ هوشی پایینتر از افرادی اطراف خود است و به این سیاره تعلق ندارد. وی همیشه سعی می‌کند اصول و قوانین خود را رعایت کند. آن‌ها روبه روی یک زن اجتماعی به نام پنی (کیلی کواکو) زندگی می‌کنند، در عین حال شخصیت شلدون یک فرد بدون مهارت‌های اجتماعی و زندگی خالی از طعنه و شوخی است.
منتقدان و طرفداران مجموعه معتقدند که وی دارای نشانگان آسپرگر و دیگر اختلالات روانی اما همه اینها توسط بنیانگذار مجموعه بیل پرادی رد می‌شود.[۳]

شکل‌گیری[ویرایش]

شخصیت شلدون کوپر الهام گرفته از یک برنامه‌نویس کامپیوتری است که بیل پرادی با او آشنا بوده‌است.[۴] نام او گرفته شده از شلدون لنرد، بازیگر و تهیه‌کننده و لئون نیل کوپر، برنده جایزه نوبل بوده‌است.[۵] چاک لور ابتدا به جانی گالکی پیشنهاد بازی این نقش را داد، اما گالکی فکر می‌کرد که برای نقش لئونارد مناسب تر می‌تواند کار کند. وقتی جیمز پارسونز برای بازی در این نقش آزمایش شد، بسیار مورد توجه چاک لور قرار گرفت.[۶][۷]

شخصیت پردازی[ویرایش]

شروع زندگی[ویرایش]

اصلیت شلدون از گالوستون در تگزاس است. جایی که همراه با پدرش (جورج کوپر بزرگ) و مادرش (مری کوپر)، برادر بزرگترش (جورج کوپر کوچک) و خواهر دو قلویش (میسی کوپر) بزرگ شده‌است. مادرش مذهبی و مسیحی پروتستان بوده و بنابر اعتقاداتش شلدون را بزرگ کرده‌است. وی به مدرسه ابتدایی جانسون رفته و مورد اذیت و آزار و تمسخر و دست اندازی بچه‌های همسایه بوده‌است، آن طور که خودش می‌گوید، به این دلیل که آن‌ها هوش او را خطری برای خود احساس می‌کردند.

وی در کودکی نابغه بود. یک دستگاه سی تی اسکن در ابعاد کوچک درست کرد که با آن خوکچه خواهرش را تبدیل به خاکستر کرد.[۸] شلدون در ۱۱ سالگی به کالج رفت و در ۱۶ سالگی از آن فارغ‌التحصیل شد. وی هنگام گذراندن دوره دکترا، استاد موقت دانشگاه هایدلبرگ در آلمان بود و جوان‌ترین دانشمندی بود که موفق به دریافت جایزه استیونسون شد. پس از دریافت درجهٔ دکترا در ۱۶ سالگی، شلدون در مؤسسه فناوری کالیفرنیا به عنوان پژوهشگر، مشغول به کار شد.

شخصیت[ویرایش]

شلدون کوپر، همواره به عنوان شخصی با هوش بسیار زیاد، ناتوان در رفتارهای اجتماعی و غیرمنعطف در برابر قوانین و منطق شناخته می‌شود.

منابع[ویرایش]

  1. «دوگانی اورشلیم». تئوری بیگ بنگ. ۱۴ آوریل ۲۰۰۸. اپیزود ۱۲, فصل یک
  2. "جایگذاری ماشین عشق". تئوری بیگ بنگ. سی‌بی‌اس (شبکه).، ۲۰ ژانویه ۲۰۱۱، فصل چهارم، اپیزود ۱۳
  3. همراه با تئوری جدید: شلدون نشانگان اسپرگر ندارد الیسون والدمن، ۱۴ اگوست ۲۰۰۹
  4. خلاصه فستیوال پالی ۲۰۰۹ : تئوری بیک بنگ
  5. تئوری بیگ بنگ: فرمولی کامل برای طنز
  6. ویدیوی اختصاصی مصاحبه با جانی گالکی : تئوری بیگ بنگ بایگانی‌شده در ۱۷ آوریل ۲۰۱۲ توسط Wayback Machine collider.com. March 15, 2009
  7. مرد علم، مجله نیویورک ۲۰ سپتامبر ۲۰۰۹
  8. "نتیجه غیرعادی لایه شیرینی". تئوری بیگ بنگ. قصل سوم قسمت ۵. ۱۹ اکتبر ۲۰۰۹

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «شلدن کوپر». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی.